Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Seriál

Tajomstvo č. 6: Čarovné metadáta

Monika Zbínová on 20. júna 2014

Metadáta sú dáta o dátach a vo svete e-kníh sú metadáta to, čo popisuje vašu knihu. Medzi základné metadáta patrí názov knihy, jej popis (anotácia), žáner, ale aj cena… skrátka, je to každá informácia, ktorá pomáha popísať alebo identifikovať vašu knihu.

Predajcovia tieto metadáta používajú a prepájajú v rámci internetových kníhkupectiev. Zákazníci tak môžu ľahko nájsť nejakú knihu podľa jej autora, žánru, jazyka, ale aj úspešnosti v rebríčkoch predaja, teda podľa akéhokoľvek kritéria, ktoré dané kníhkupectvo rozlišuje.

Názov knihy

Tá najdôležitejšia informácia o vašej knihe. Dobrý názov upúta potenciálneho čitateľa a pomáha mu identifikovať seba samého ako toho, kto by mohol mať o danú knihu záujem. Mal by upútať pozornosť, podnietiť fantáziu a vyvolať asociácie s témoou, ktorej sa kniha venuje.

Meno autora

Vaše meno (to, ktoré je na obálke) je vaša značka. Pre väčšinu autorov je to ich reálne meno, ale vždy sa nájdu aj takí, ktorí si miesto neho (z rôznych dôvodov) zvolia pseudonym. Meno autora by malo byť ľahko vysloviteľné i zapamätateľné. Malo by to byť meno, ktoré keď vygúglite, prinesie relevantné výsledky. Taktiež by sa nemalo líšiť v tom, ako sa píše a ako sa vyslovuje. Ak sa voláte Jozef Kováč alebo Sándor Gulyas, možno by ste mali popremýšľať o pseudonyme.

Popis knihy (anotácia)

Tlačenú knihu si môže zákazník v kníhkupectve podržať, otvoriť a prelistovať v priebehu pár sekúnd. E-knihy majú k dispozícii ukážku na stiahnutie, ale tá predsa len vyžaduje viac krokov i námahy. Preto je anotácia po názve knihy druhý najdôležitejší dielik informačnej skladačky.

Výstižný a pútavý popis knihy je v mnohých prípadoch vaša jediná šanca ako zaujať pozornosť človeka, ktorý už klikol na vašu knihu (zaujala ho obálka či názov, príp. oboje).

Anotáciu vnímajte tiež ako základnú formu reklamy – neslúži len na to, aby ste v nej sucho popísali, o čom kniha je, ale aj navnadili čitateľa na to, aby si stiahol ukážku, či dokonca e-knihu rovno kúpil.

Úplnou samozrejmosťou by mala byť anotácia bez gramatických chýb – nič neodradí čitateľa od nákupu viac ako kniha z ktorej kričí amatérčina.

Pre inšpiráciu sa skúste poobzerať po knihách, ktoré vo vašom žánri kraľujú rebríčkom predajnosti. Samozrejme, za ich úspech môže iste viacero faktorov, ale skúste napríklad pozorovať, čo majú anotácie takýchto úspešných kníh spoločné. Sú založené na dlhých alebo krátkych vetách? Používajú činný alebo trpný rod? Obsahujú krátke čitateľské recenzie? Komunikujú s čitateľom? Hovoria mu, „ak sa ti páčila kniha X, bude sa ti páčiť aj táto kniha Y“?

Neexistuje univerzálny návod na vynikajúcu anotáciu. Skúšajte, testujte, a dosiahnete tú správnu kombináciu pre vašu knihu.

Žáner

Každá kniha spadá do nejakého žánru (niekedy aj do viacerých) a potom špecificky aj do ďalších subžánrov. Čo najpresnejšie zaradenie do žánru a subžánru je dôležité pre to, aby sa čitateľ ľahko dostal ku knihe z oblasti, ktorá ho zaujíma.

Kľúčové slová

Sú to samostatné slová alebo frázy, ktoré ešte viac konkretizujú žáner knihy. Predstavte si napríklad, že ste napísali psychologický thriller, ktorý sa odohráva vo francúzskom Marseille. Možno by stálo za to k ďalším kľúčovým slovám „psychológia“, „napätie“, „akcia“ a pod. pridať aj „Francúzsko“ a „Marseille“, takže ak bude niekto hľadať oddychové čítanie na dovolenku pri Stredozemnom mori (čo môže byť pokojne ďalšie kľúčové slovo), ku knihe sa ľahšie dostane.

ISBN

ISBN je jedinečné 13-miestne číslo, viazané ku vašej knihe. Ním sa kniha identifikuje medzi ostatnými knihami, ale tiež medzi svojimi jednotlivými vydaniami. Jeho je také jednoduché, že je už samozrejmosťou, aby ho každá kniha vlastnila (hoci z marketingového hľadiska nemá žiadny zmysel).

Jazyk

Aj jazyk, v ktorom je kniha napísaná, je súčasťou informácií o knihe. Je to dôležitý údaj pre každého, kto zháňa nejaký titul práve v danom jazyku.

Ďalšími metadátami sú tiež cena, obálka, dátum vydania, vydavateľ a pod.

Automaticky generované metadáta

Väčšina metadát, ktoré sme doteraz uviedli, sú vo vašej réžii. Sú však aj také, o ktorých nerozhodujete, ba ani ich priamo neovplyvňujete. Napríklad vaša pozícia v predajnosti v konkrétnom internetovom kníhkupectve je príkladom takejto informácie. Ďalej info, ktoré nájdete už snáď všade, typu: „ľudia, ktorí si kúpili túto knihu, si kúpili aj…“ Aj takéto informácie sa dajú v rámci promovania šikovne využiť.

Metadáta teda nie sú len informácie, ktoré pri vydaní knihy vpíšete niekam do tabuľky. Je dobré na ne myslieť už vopred, aby čo najlepšie reprezentovali vaše dielo.

Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh

  1. Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
  2. Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
  3. Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
  4. Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
  5. Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
  6. Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
  7. Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
  8. Tajomstvo č. 6: Čarovné metadáta
  9. Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
  10. Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
  11. Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
  12. Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
  13. Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
  14. Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
  15. Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
  16. Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
  17. Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
  18. Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
  19. Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
  20. Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
  21. Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
  22. Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.

metadáta
93 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • iBooks: Dostaňte svoju e-knihu do každého vrecka
    Previous ČlánokiBooks: Dostaňte svoju e-knihu do každého vrecka
  • Next ČlánokTajomstvo č. 7: Dôvera čitateľov je to najcennejšie
    iBooks: Dostaňte svoju e-knihu do každého vrecka

Related Posts

Ako vybrať kľúčové slová pre knihu a zvýšiť tak jej predaj
Návody

Ako vybrať kľúčové slová pre knihu a zvýšiť tak jej predaj

Ako napísať knižnú anotáciu?
Marketing

Ako napísať knižnú anotáciu?

Tajomstvo č. 7: Dôvera čitateľov je to najcennejšie
Seriál

Tajomstvo č. 7: Dôvera čitateľov je to najcennejšie

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy