Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja knihy ako nekonečný príbeh
Je načase prehodnotiť tradičný prístup ku knižnému marketingu. Pri tradičnom vydávaní kníh začína agresívna marketingová kampaň už niekoľko týždňov pred plánovaným dátumom vydania. Ako na spustenie predaja knihy?
Cieľom kampaní je vyvolať čo najväčší buzz (rozruch) okolo knihy práve v čase, keď sa má dostať na pulty kníhkupectiev.
V rámci takejto kampane je zahrnuté publikovanie knižných recenzií, rozhovory a články v médiách, reklamy, plagáty, záložky či iné reklamné predmety, alebo dokonca promo v rádiách a televízii. Nemôže chýbať ani krst knihy, prípadne knižné turné.
Ak je kampaň úspešná a vzbudí u ľudí záujem, kniha sa vypredá za pár dní, zákazníci si objednávajú viac kníh, kníhkupectvá objednajú ďalšie výtlačky, vydavatelia dajú tlačiť ďalší náklad, a všetci sú spokojní. Pri niektorých knihách tento postup naozaj funguje. Pre väčšinu kníh je ale osud neúprosný. Vydavatelia vyčerpajú všetky prostriedky na propagáciu už pri spustení predaja knihy a potom ju už nechajú napospas svojmu osudu.
Znamená to, že takéto knihy sú horšie? Naopak, mnohé z nich sú kvalitné tituly, ktoré len potrebujú viac času na vybudovanie si svojho miesta na knižnom trhu. Je škoda, že veľa talentovaných autorov strávi kus svojho života písaním knihy, na ktorú za chvíľu zabudne nielen potenciálny čitateľ, ale aj samotné vydavateľstvo.
Napriek tomu, že tradičný prístup ku knižnému marketingu už dlho nie je tým najlepším, ešte stále veľa nezávislých autorov vynakladá veľa úsilia na to, aby ho napodobnili. Pritom čelia hneď dvom hlavným nevýhodám:
- Nemajú toľko prostriedkov na rozbehnutie masívnej kampane. A tým nemyslím len finančné, ale aj časové a pracovné. Skrátka, vymyslieť a zorganizovať veľkú knižnú kampaň nie je práca pre jedného.
- Nemajú také možnosti distribúcie ako vydavateľstvá. Zabehnutá spolupráca s veľkými distribútormi a sieťami knižných obchodov je pre úspech tlačenej knihy kľúčová. Veď keď sa už o nej ľudia dozvedia, mali by knihu nájsť v každom kníhkupectve, do ktorého vkročia.
Jedinou možnosťou nezávislého autora je teda premeniť tieto nevýhody na výhody, alebo inak povedané – robiť to, čo naopak nemôžu robiť vydavatelia.
Tajomstvom moderného knižného marketingu (okrem toho, že napíšete knihu, ktorá bude taká dobrá, že sa bude predávať aj sama) je sústrediť svoju energiu na také aktivity, z ktorých budete mať nepretržitý úžitok.
Pozor, neznamená to, že máte spustenie predaja knihy úplne odignorovať. Určite urobte všetko preto, aby si ľudia vašu knihu po vydaní všimli. Skrátka len nemiňte všetku energiu, čas a peniaze, aby ste sa na pár dní cítili ako na výslní.
S príchodom selfpublishingu a e-kníh už nie je potrebné, aby vaša kniha vyskočila z virtuálnej poličky hneď v prvý deň. Má oveľa viac času na to, aby si získala svojich čitateľov. Vždy je tu ďalší deň, kedy sa dá pri budovaní čitateľskej základne vyskúšať niečo nové bez toho, aby ste mali pocit, že ste niečo prešvihli.
V novej ére nesmrteľných e-kníh sa sústreďte na (ideálne pasívne) marketingové aktivity, ktoré prinášajú dlhodobé výsledky. Keď investujete do akcií, tie vám potom prinášajú zisk bez toho, aby ste museli pohnúť prstom.
To platí aj pri knihách – premýšľajte nad vecami, ktoré stačí urobiť len raz, ale úžitok z nich máte navždy. Napr. e-mailový podpis – nastavte si do neho reklamu na svoju knihu a pripojte odkaz na web. Odteraz naň budú ľudia klikať, až kým ju odtiaľ nevymažete. Jasné, neklikne na ňu každý, ani si každý hneď vašu knihu nekúpi. Možno sa chytí jeden zo 100. Ale keď takýchto drobností skombinujete viac…
Je milión ciest, ako sa niekto ku knihe dostane. Niekto odkazom z webu, z blogu, z fanúšikovskej stránky Facebooku, z Goodreads, z recenzií… Čo nájdete, keď vygúglite svoju knihu? Zopár odkazov na kníhkupectvá, alebo rôzne zmienky na internetových stránkach, blogoch, fórach a na sociálnych sieťach? Budujte si pomaličky svoju virtuálnu infraštruktúru a po týchto cestách sa ku vám dostane ktokoľvek a kedykoľvek.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.