Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Seriál

Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo nástrahy pirátov

Monika Zbínová on 6. septembra 2014

V časoch tlačených kníh nástrahy pirátov neexistovali. Koľko kníh sa vytlačilo, toľko sa mohlo dostať niekomu do ruky. Výnimku tvorili len študenti, ktorí prefocovaním učebníc a skrípt riešili nedostatok študijných materiálov.

E-knihy nemajú materiálnu povahu, nemožno ich počítať na kusy. Pri predaji sa nerozmnožujú, ani nevznikajú ich kópie. Čitateľ dostáva len právo (licenciu) na ich používanie. Môže sa teda ľahko stať, že počet tých, ktorí si e-knihu kúpia a ktorí prečítajú, nebude rovnaký.

Nástrahy pirátov – ako sa im dá brániť?

V prvom rade musíte vedieť, komu dôverovať a komu nie.

Distribútor

Má k dispozícii vašu e-knihu, ktorú predáva, možno ju dokonca sám vytvoril. Sám má z každého predaja svoj podiel, preto je nelogické, aby mal práve on pirátske chúťky. Škodil by tým aj sebe.

Na druhej strane, hoci máte prístup k podrobným informáciám o predaji, tieto údaje nemusia byť vždy 100% pravdivé. Nie je ťažké počty predaných e-kníh upraviť a namiesto podielu z predaja si ponechať celý zárobok.

Hoci sú podobné praktiky (veríme) zriedkavé, treba si vyberať len predajcov a distribútorov, ktorým sa dá dôverovať. Dajte si pozor na rôzne drobné „no name“ obchodíky, ktoré nemajú žiadnu históriu a neviete, kto za nimi stojí. Ak by sa im podarilo nečestne sa nabaliť, zavrú obchod, zrušia web a už o nich nebudete nikdy počuť.

Ale predstavte si, že by sa niečo podobné stalo veľkým internetovým obchodom s niekoľkoročnou tradíciou. Okrem toho, že by to bolo v rozpore s ich hodnotami, ktoré propagujú, malo by to určite aj katastrofálne dôsledky pre ďalšie fungovanie firmy.

Zákazník

Pohnútky čitateľov sú rôzne. Úspešní autori sa dnes už len ťažko vyhnú tomu, aby sa ich diela nepirátili. A to sa týka nielen kníh, ale aj celého umeleckého priemyslu. Je ťažké o knihe, hudobnom albume, filme, hre, či softvéri uvažovať ako o niečom cennom. Ľudia, ktorí by v obchode neukradli ani šumienku, bez problémov sťahujú a sami nahrávajú na internet to, čo im nepatrí.

V prípade e-kníh žiadna 100% ochrana neexistuje. Systém Adobe DRM, používaný ešte aj dnes na žiadosť niektorých vydavateľov, obíde priemerne technicky zdatný človek po 5 minútach gúglenia. Aj preto v Publicu využívame na ochranu e-kníh, ktoré distribuujeme, systém tzv. sociálneho DRM. Ten čitateľa žiadno neobmedzuje, čo je v porovnaní s tzv. tvrdým DRM od Adobe obrovská výhoda.

Keď si niekto kúpi e-knihu chránenú sociálnym DRM, stiahne si priamo súbor e-knihy, ktorý si nakopíruje do svojej čítačky. Môže použiť akúkoľvek čítačku, tablet, počítač a pod. Iste nebudem preháňať, keď napíšem, že ju otvorí prakticky na akomkoľvek zariadení, ktoré je v tomto roku schopné prevádzky.

V čom teda spočíva ochrana sociálneho DRM? To nastupuje do práce až v prípade, že sa čitateľ rozhodne porušiť pravidlá hry a e-knihu začne nelegálne distribuovať. Sociálne DRM tomu totiž technicky nebráni.

E-kniha v sebe ale obsahuje niekoľko viditeľných, ale i neviditeľných údajov o zákazníkovi, ktorý si ju kúpi. Ak by sa teda e-kniha objavila na nejakom sťahovacom serveri, dá sa pomocou nich ľahko vystopovať a stíhať konkrétneho človeka, ktorý sa previnil.

Sociálne DRM využívajú všetci partneri Publica s výnimkou Apple iBookstore. Ten má vlastný systém ochrany, ktorý zaručuje, že e-knihy kúpené cez iBookstore sú pohodlne čitateľné na všetkých Apple zariadeniach, no zároveň zabraňuje ďalšiemu nelegálnemu šíreniu.

Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh

  1. Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
  2. Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
  3. Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
  4. Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
  5. Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
  6. Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
  7. Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
  8. Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
  9. Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
  10. Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
  11. Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
  12. Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
  13. Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
  14. Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
  15. Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
  16. Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
  17. Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
  18. Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
  19. Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
  20. Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
  21. Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
  22. Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.

drmibookstorepredaj
93 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Tajomstvo č. 12: Ako na promo e-knihy? Trpezlivosť ruže prináša
    Previous ČlánokTajomstvo č. 12: Ako na promo e-knihy? Trpezlivosť ruže prináša
  • Next ČlánokTajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
    Tajomstvo č. 12: Ako na promo e-knihy? Trpezlivosť ruže prináša

Related Posts

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa
Selfpublishing

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy