Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Návody

Ako vybrať kľúčové slová pre knihu a zvýšiť tak jej predaj

Monika Zbínová on 17. mája 2016

O anotácii a jej dôležitosti sme už písali. Na popis knihy si mnohí pozor dávajú – predsa len ide o text, ktorý knihu reprezentuje na pultoch internetových kníhkupectiev. Vybrať správne kľúčové slová pre knihu je však stále pre mnohých autorov veľkou neznámou.

Každý sa tento bod snaží vypísať intuitívne najlepšie, ako vie, ale aby ste z nich mohli vyťažiť ešte najviac, ponúkame vám tento návod.

Čo je kľúčové slovo?

Kľúčové slovo je slovo alebo fráza spojená s knihou. Nemusí, vlastne nemalo by byť len jedno slovo, ktoré je kľúčové (čiže nejde o vyjadrenie zmyslu knihy jedným slovom). Niekde sa používa presný počet kľúčových slov, ktoré môžete pri e-knihe uviesť, u nás ich počet neobmedzujeme. Pokojne ich môže byť aj 10 – 20, ak ich viete využiť vo svoj prospech.

Medzi kľúčové slová môžete zaradiť čokoľvek, čo vám napadne v súvislosti s vašou knihou. Podľa týchto pravidiel zistíte, ktoré budú fungovať najlepšie.

Prečo používať kľúčové slová?

V prvom rade preto, lebo pomáhajú objaviť vašu knihu medzi tisíckami titulov v kníhkupectve. Napriek tomu ide o neviditeľné informácie, ktoré reálne na stránke pri svojej knihe nenájdete, ale ktoré sa pri vyhľadávaní akoby zaktivizujú.

Pamätáte sa na rozprávku o Pepkovi Námorníkovi? Pepek mal veľmi rád špenát a predstavme si, že táto jeho záľuba nebola nikde v popise knihy spomenutá. Ak by bolo ale pri knihe použité kľúčové slovo špenát, po zadaní slova špenát do vyhľadávania by ste pomedzi knihy o zdravej výžive našli aj túto rozprávku.

Na čo je to dobré? Jednoducho preto, lebo ľudia rozmýšľajú a vyhľadávajú rôznymi spôsobmi. Už sa vám isto stalo, že ak ste si nepamätali názov nejakej knihy, skúšali ste ju nájsť podľa hlavnej postavy alebo niečoho, čo ste si pri danej knihe pamätali (napr. detektívka z prostredia Štokholmu). To je jedna možnosť – že sa takýmto spôsobom môže niekto ku vašej knihe dostať spätne.

Je to ale aj cenný spôsob získavania nových čitateľov. Ak by ste boli autorom kníh o Pepkovi, pomocou kľúčového slova špenát by ste mohli nájsť niekoho, kto pre svoje dieťa hľadá rozprávku o špenáte, aby ho namotivoval v jedení neobľúbenej zeleniny.

Kto má zase rád romány o nešťastnej láske, môže skúsiť hľadať zrada alebo nešťastná láska a môže sa tak dostať ku knihám s touto témou, ktoré majú inak v popise len stručný dej knihy. Samozrejme, ak majú použité tieto kľúčové slová.

Ešte väčší efekt ako pri beletrii majú kľúčové slová v prípade odborných kníh. Napríklad ak niekto hľadá informácie o určitom druhu ochorenia, môže sa cez dané kľúčové slovo dostať aj ku knihám, ktoré sa danej chorobe venujú len okrajovo, ale predsa.

Aké kľúčové slová pre knihu ÁNO:

  • spojené s umiestnením príbehu do miesta a doby: stredoveké Francúzsko
  • typ postavy: slobodná matka, vojnový veterán, zvodný gróf
  • motív: láska, zrada, odpustenie
  • štýl: pohodové čítanie, skutočný príbeh, denníkové zápisky

Aké kľúčové slová pre knihu NIE:

  • všetko, čo je v iných metadátach: meno autora, názov, žáner (po ich zadaní do vyhľadávania budú fungovať aj bez kľúčových slov, takže ich zopakovanie nemá žiadny efekt)
  • vlastné hodnotenie knihy: zábavná kniha, výborné čítanie
  • dočasné označenie: nové vydanie, akciová cena
  • vlastné mená: Michal, Katka (áno: Jonatán, Tyrion – málo používané znamenájú relevantnejšie výsledky pri vyhľadávaní)
  • všeobecné slová a frázy: slovenská literatúra, zbrane, náboženstvo
  • príliš dlhé a konkrétne frázy: keď sa chlapec zamiluje do dievčaťa a ona ho nechce

Záver

Zapamätajte si aspoň tieto pravidlá:

  1. nebojte sa použiť skôr viac kľúčových slov ako menej, ideál je 7 a viac
  2. zaraďte sem všetko, čo sa spája s vašou knihou konkrétne
  3. kľúčové slová oddeľujte čiarkou a medzerou (napr. láska, Paríž, umenie), inak riskujete, že sa správne nenačítajú

Tip: Ak by ste chceli upraviť svoje kľúčové slová, stačí nám ich poslať e-mailom a zmeníme ich pri vašej knihe/knihách zadarmo!

anotáciakľúčové slovámetadátapredajúspech
93 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Prečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?
    Previous ČlánokPrečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?
  • Next ČlánokChyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov
    Prečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?

Related Posts

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
Selfpublishing

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy