Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj

Jednou z najväčších výhod e-knižného publikovania je fakt, že možnosti a nástroje, ktoré boli predtým dostupné len pre autorov vo vydavateľstvách, môže teraz využívať ktokoľvek. Jednou z takýchto možností je predpredaj knihy.

Predpredaj znamená, že vaša e-kniha je dostupná v obchodoch ešte predtým, ako sa oficiálne začne predávať. Čím dlhšie predpredaj trvá, tým viac času máte na promo, získanie pozornosti a nazbieranie prvých objednávok.

5x prečo áno

1. Väčšia šanca zamiešať rebríčky predajnosti

Tie sa zostavujú väčšinou podľa toho, aké knihy zákazníci kupujú v daný deň. V niektorých obchodoch potom platí, že všetky predobjednávky sa započítajú ako nákupy v deň spustenia predaja. To môže spôsobiť, že sa vaša kniha vyšupne na popredné miesta v predajnosti za daný deň.

A keďže mnohí čitatelia čerpajú inšpiráciu čo čítať ďalej aj podľa rebríčkov (keď si to ľudia kupujú, musí to byť dobré), môžete takto osloviť skupinu ľudí, ktorí by sa inak k vašej knihe možno vôbec nedostali.

2. E-kniha sa začne predávať všade naraz

Autori, ktorí využívajú služby Publica, to už poznajú – v jeden deň sa e-kniha objaví na Martinuse, pár ďalších dní trvá zaradenie do predaja na Apple iBookstore a v ďalších obchodoch, ktoré si medzitým načítajú nové knihy z nášho katalógu.

Rozhodnutie pre predpredaj znamená, že e-knihu si stihnú zaradiť do ponuky všetci predajcovia a v deň vydania si ju môžu ľudia kúpiť kdekoľvek, kde radi nakupujú.

3. Potenciál pre ďalšie promo

Ak kniha neznámeho autora rozvíri hladiny a z ničoho nič sa ocitne medzi úspešnými domácimi titulmi či svetovými bestsellermi, získa si pozornosť nielen čitateľov, ale aj kníhkupcov, blogerov, ba dokonca aj médií.

V prípade, že sa vám podarí urobiť takýto boom, začnú sa o vás zaujímať osoby, ktoré vám potom môžu pomôcť s ďalším promom, recenziami, rozhovormi a pod.

4. Potlačia vás aj staršie tituly

Keď dávate do predaja novinku, môžete informáciu o tom vložiť do svojich predchádzajúcich titulov a upozorniť tak svojich čitateľov, že si môžu hneď predobjednať ďalšiu vašu knihu.

5. Predpredaj udrží pozornosť

Mnohí autori propagujú svoje pripravované knihy prostredníctvom svojich webov, blogov či sociálnych sietí. Ak vaša pripravovaná kniha zaujme pozornosť, čitateľ si ju už môže objednať, v opačnom prípade na ňu môže veľmi ľahko zabudnúť.

Prečo nie?

Použite predpredaj v správnej chvíli a naozaj sa môže stať vaším zázračným prútikom. No neznamená to, že funguje vždy a v každej situácii. Napríklad ak veľmi oddialite deň vydania, môžete namiesto potrebného buzzu naraziť na nezáujem.

Tiež treba počítať s tým, že nie všetci ľudia obľubujú predpredaje a radšej si kúpia knihu až vtedy, keď je aj reálne dostupná. Sklamať môžete aj ukážkou – stačí, že tam budú chyby alebo bude celkovo nezaujímavá, alebo si to pokazíte škaredou obálkou – vtedy sa objednávky isto hrnúť nebudú.

Ale vydajte skvelú knihu, urobte k nej účinné promo a predpredaj vám môže pomôcť vašu snahu ešte zúročiť.

Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh

  1. Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
  2. Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
  3. Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
  4. Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
  5. Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
  6. Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
  7. Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
  8. Tajomstvo č. 6: Čarujeme s metadátami
  9. Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
  10. Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
  11. Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
  12. Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
  13. Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
  14. Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
  15. Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
  16. Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
  17. Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
  18. Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
  19. Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
  20. Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
  21. Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
  22. Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár