Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?

Monika Zbínová on 4. augusta 2021

V minulom článku som porovnávala dve možnosti ako tlačiť a predávať svoju knihu vydanú vlastným nákladom. Počítali sme s variantom čiernobielej tlače, ktorý sa využíva najčastejšie. Niektoré žánre si však priam pýtajú farebnosť. V tomto článku by som preto chcela vysvetliť autorom, ktorých láka farebná tlač v rámci print on demand, na čo by sa mali pripraviť.

Skôr, ako začnete čítať tento článok, odporúčam mať prečítaný článok Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand? Obsahuje základné porovnanie výhod a nevýhod tlače a predaja kníh formou print on demand a alternatívou v podobe hromadnej tlače a spolupráce s distribučnou spoločnosťou.

Pri vydaní detskej knihy, kuchárky, cestopisu alebo iného titulu, ktorý obsahuje farebné fotky či ilustrácie, autor automaticky premýšľa vo farbách. Je to prirodzené, veď získať do knihy kvalitné obrázky nie je problém. Dnes má veľa ľudí dobrý fotoaparát aj v smartfóne, doma farebnú tlačiareň a farbami okolo nás hýria plagáty, časopisy, knihy i multimediálny obsah.

Pri knihách majú farby aj iný, nielen estetický význam. Obrázky v detských knihách sú kľúčové pre rozvíjanie fantázie a pochopenie textu. Jedlo naaranžované na čiernobielych fotkách kuchárskej knihy by nepôsobilo zďaleka tak chutne a fotky v odtieňoch sivej by nás nikdy nenalákali na dobrodružnú cestu do cudzích krajín.

Farebná tlač je atraktívna, ale vždy drahšia

Až na zopár výnimiek je plnofarebná kniha oveľa atraktívnejšia ako čiernobiela verzia. Nezávislý autor, ktorý do vydania knihy investuje sám, však musí vziať do úvahy aj pragmatickú stránku veci. Farebná tlač je vždy drahšia, a tak si treba prepočítať, či sa do vydania knihy vo farbe púšťať alebo urobiť nejaké kompromisy.

Nápadom na kompromis môže byť zámer netlačiť plnofarebne celú knihu, ale len jej časť. Možno vám napadne, že ak by bola farebná len každá desiata strana, drobné ilustrácie alebo by bola farebná príloha pohromade na konci knihy, mohlo by to vyjsť lacnejšie. Vo všeobecnosti áno, print on demand sa však vyznačuje špeciálnou technológiou tlače, pri ktorej sa takéto kompromisy robiť nedajú – na rozdiel od bežnej tlačiarne, ktorá to v cene môže zohľadniť. Pri využití POD sa teda počíta vždy s plnofarebnou tlačou, hoci je farebných len pár strán alebo sú farebné objekty drobné.

Porovnanie

Najlepšie si výhodnosť POD s farebnou tlačou ukážeme znova na príklade. Pozrieme sa najskôr na porovnanie knihy s rovnakými parametrami ako v minulom článku, ale pri použití farebnej tlače:

  • počet strán: 300
  • formát: A5
  • vnútro: farebná tlač
  • obálka: farebná tlač
  • väzba: mäkká
  • plánovaná predajná cena: 9,90 € s DPH (10 %)
spolupráca s DSprint on demand
vstupné náklady2689 € (tlač 500 ks)799 €* (neobmedzená tlač)
tlač 1 ks5,38 €12,17 €
poštovné–0,20 €
náklady na 1 ks spolu5,38 €12,37 €
distribučná marža50 %35 %
príjem z predaja4,50 €5,85 €
autorovi ostáva-0,88 €-6,52 €
* vysvetlené ďalej v texte

Ako si môžete všimnúť, pri zachovaní všetkých parametrov by vás farebná tlač dostala do mínusu. Tento príklad som však uviedla čisto pre porovnanie, o koľko je farebná tlač drahšia pri zachovaní rovnakého rozsahu a ceny. Dobrou správou je, že toto nie je štandardný prípad. Jednak sa detské knihy, kuchárky ani cestopisy zvyčajne netlačia v takomto vysokom rozsahu a tiež je bežné, že stoja o čosi viac ako napríklad beletria. Preto skúsme rozsah knihy o polovicu znížiť a cenu o polovicu zvýšiť.

Pozn.: Pri spolupráci s DS sa teoreticky dostať do mínusu môžete – knihy sa tlačia vopred a fakt, že sa vám nevrátia všetky náklady, je pre vás možno v poriadku (aby ste mohli ponúknuť knihu za lepšiu cenu). V prípade POD musí ale ostať kladná hodnota podielu autora, aj keby malo ísť len o 1 cent. V opačnom prípade nie je možné pokryť všetky zložky ceny (DPH, distribučná marža a tlač knihy) a za takých podmienok predaj nemôže fungovať.

Za hromadnú tlač vždy zaplatíte viac

  • počet strán: 150
  • formát: A5
  • vnútro: farebná tlač
  • obálka: farebná tlač
  • väzba: mäkká
  • plánovaná predajná cena: 14,90 € s DPH (10 %)

Základný POD balíček obsahuje 30 ks vašej knihy. Keďže farebný variant tlače má na cenu veľký vplyv, vzrastajú aj náklady na knihy v balíčku. Podľa našich prepočtov sa do štandardne uvádzaných cien balíčkov vojdú buď knihy s čiernobielou tlačou v max. rozsahu 350 strán alebo knihy s plnofarebnou tlačou v max. rozsahu 60 strán. Veru tak, za rovnakú cenu vytlačíte v čiernobielej verzii 6x dlhšiu knihu ako vo farebnej.

Ak má vaša kniha vyšší rozsah, aj jej tlač stojí viac, teda základný balíček bude drahší. V tomto prípade vychádza cena základného balíčku nie 499 €, ale 649 €.

spolupráca s DSprint on demand
vstupné náklady1516 € (tlač 500 ks)649 € (neobmedzená tlač)
tlač 1 ks3,03 €7,03 €
poštovné–0,20 €
náklady na 1 ks spolu3,03 €7,23 €
distribučná marža50 %35 %
príjem z predaja6,77 €8,80 €
autorovi ostáva3,74 €1,57 €

Pri hromadnej tlači vám z každej predanej knihy ostane viac než 2x väčší podiel, ale do úvahy treba opäť zobrať aj to, že na zaplatenie úvodného nákladu musíte vynaložiť viac než 2x viac prostriedkov. Aj preto na to, aby sa vám vrátili náklady, treba pri hromadnej tlači predať 406 ks kníh, ale pri POD len o 8 viac (414 ks). To oveľa viac hrá do kariet POD, keďže méta predajov je prakticky rovnaká, ale POD z hľadiska vstupných nákladov pôsobí oveľa priaznivejšie.

Tlačiareň vám môže ponúknuť nižšiu cenu, pokiaľ vaša kniha nie je plnofarebná. Odporúčame si overiť cenu v tlačiarni podľa vášho konkrétneho grafického návrhu.

Farebné POD knihy musíte predávať drahšie

Posledný dôležitý parameter pri farebnej tlači je minimálna cena, za ktorú môžete knihu predávať. Je to najnižšia suma, pri ktorej po výpočte autorského podielu z predaja ostane minimálne 1 cent. Kým pri čiernobielej tlači môžete 300-stranovú knihu predávať od cca 7 € a 700-stranovú len o cca 5 eur viac, pri farebnej tlači minimálna cena rastie s počtom strán závratnou rýchlosťou.

ceny balíčkov a minimálne ceny pri vyššom rozsahu čiernobielej knihy

Pod 10 € predáte farebnú knižku s max. rozsahom 100 strán, pod 15 eur 190-stranovú a ak by mala kniha okolo 300 strán, museli by ste ju predávať aspoň za 20 eur. Nezabúdajte, že ide len o minimálne ceny s autorským podielom 1 cent (teda prakticky 0), ak by ste chceli na knižke aj niečo zarobiť, cena by musela byť ešte vyššia.

Pripravte sa na konkurenciu

Možno je vaša kniha dostatočne kvalitná na to, aby bol niekto ochotný kúpiť si ju drahšie. Zo skúseností však vieme, že to nie vždy vychádza. Netreba zabúdať ani na to, že žánre, ktorých sa farebná tlač primárne dotýka (detská literatúra, kuchárky či cestopisy) sú pomerne nasýtené. Vaša kniha bude vzhľadom na technické obmedzenia POD len v jednoduchom A5 formáte s brožovanou väzbou, čo môže spolu s vyššou predajnou cenou cieľovú skupinu (rodičia malých detí, matky v domácnosti) skôr odradiť. Samozrejme, rozhodnutie je úplne na vás, no je potrebné pripraviť sa, že vás čaká veľká konkurencia.

ceny balíčkov a minimálne ceny pri vyššom rozsahu farebnej knihy

Ako je to s cenami v prípade hromadnej tlače? Už sme si povedali, že v tomto prípade sa môžete dostať aj do mínusu, pretože je len na vašich možnostiach, koľko z investovaných financií budete chcieť získať späť. Sú autori, ktorí vydávajú knihy viac preto, aby si splnili sen, prípadne svojou knihou podporia vlastné podnikanie – v takom prípade pre nich nemusí byť rovnako dôležité, aby sa im financie vrátili. Kvôli spravodlivému porovnaniu budeme počítať s rovnakým scenárom, teda aby vám po odpočítaní nákladov ostal aspoň 1 cent.

Ako vidno v tabuľke, vďaka nižšej cene za 1 ks môže byť aj minimálna cena oveľa nižšia. 60-stranovú knižku predáte pod 4 eurá, 300-stranová kniha by sa zmestila do 13 €. Našu 150-stranovú vzorovú knihu môžete pri hromadnej tlači predávať cca od 6,50 €, pri POD od cca 12 €. Pri oboch prípadoch stačí pre návratnosť nákladov predať niečo cez 400 ks.

Čo myslíte, predáte skôr 400 ks knihy po 6,50 € alebo 12 €?

Vyhodnotenie

Print on demand vo variante s farebnou tlačou dokáže dobre konkurovať hromadnej tlači. Pre vrátenie nákladov treba predať približne rovnaký počet kusov, pričom náklady na POD môžu byť aj polovičné. Kvôli vysokej cene za 1 ks však farebné POD knihy možno čitateľom ponúknuť len pomerne draho, čo môže predaje ohroziť.

Kedy sa pri farebnej tlači oplatí spolupráca s distribútorom?

  • chcete mať šancu dostať sa do viacerých kníhkupectiev
  • môžete si dovoliť vyššiu úvodnú investíciu
  • je pre vás kľúčová pevná väzba
  • máte špecifické požiadavky na formát, papier a ďalšie tlačové parametre
  • nemáte problém knihu skladovať a po menších častiach dodávať do skladu DS
  • ste platca DPH

Kedy sa pri farebnej tlači oplatí print on demand?

  • snažíte sa vydať knihu s čo najmenšími nákladmi
  • ste pripravení predávať knihu za vyššiu cenu
  • preferujete pohodlnosť, aby vás distribúcia knihy čo najmenej zaťažovala
  • nechce sa vám riešiť tlač a skladovanie kníh
  • zvažujete si v Publicu objednať aj iné vydavateľské služby 
  • kniha môže byť v mäkkej väzbe
  • ste fyzická osoba – nepodnikateľ

Stačí vám čiernobiela tlač a chcete získať bonus v hodnote 400 €? Prečítajte si aj náš predchádzajúci článok: Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

cenapredajtlač knihy
2 Posts
Monika Zbínová
  • Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
    Previous ČlánokPrípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
  • Next ČlánokPripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
    Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Related Posts

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa
Selfpublishing

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?
Návody

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy