Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Selfpublishing

Byť nezávislým autorom je drina. Ale selfpublishing sa vyplatí

Monika Zbínová on 12. augusta 2015

Selfpublishing je vynikajúca príležitosť pre začínajúcich autorov, ako preraziť v knižnom svete. Ale čo sa stane, ak túto príležitosť podceníte? Oplatí sa vôbec vydávanie kníh ako hobby?

Vydávanie kníh bolo donedávna doménou silných vydavateľstiev. Hlavná myšlienka selfpublishingu hovorí opak – že žiadne vydavateľstvo nemá patent na pravdu, aby rozhodovalo o tom, čo sa vydať môže a čo nie. Okrem toho, technická vyspelosť dovoľuje konkurovať vydavateľstvám aj v oblasti prípravy knihy do tlače či tvorby e-knihy.

Slovo selfpublishing znamená vo voľnom preklade niečo ako „urob si sám“. To je na jednej strane perfektné – konečne nestojí nikto v ceste autorovi, ktorý venuje mnoho času a energie do napísania knihy. Jeho osud nezávisí od ochoty vydavateľstva.

Nadšenie zo slobody a selfpublishing však priniesli aj niečo iné. Autori, doteraz píšuci len do šuplíkov, pocítili možnosť jednoduchej cesty ku sláve. Bez ohľadu na úroveň svojho textu či jeho grafického spracovania knihu čo najskôr nasadia do predaja a potom už len čakajú, kedy sa na nich začnú valiť prvé zárobky.

Mnohí poňali možnosť vydať svoju knihu skutočne štýlom „urob si sám“ – a úplne doslovne. Snažia sa zvládnuť všetko, čo by v lepšom vydavateľstve mal na starosti celý tím odborníkov. Lenže to je veľmi nesprávne chápanie selfpublishingu. V tomto kontexte spojenie „urob si sám“ môže skôr zaváňať amatérstvom.

Aj preto sa teraz viac ako o samovydavateľskej činnosti hovorí o nezávislých autoroch. Nie sú to autori, ktorých vydavateľstvá odmietajú. Nevydávajú svoje knihy sami preto, lebo nemajú inú možnosť. Naopak, sú plní ambícií – chcú si veci urobiť po svojom a mať plnú kontrolu nad celým vydavateľským procesom. Zároveň sú pokorní a uvedomujú si, že na všetko sami nestačia.

Nezávislý autor spolupracuje s rôznymi odborníkmi (redaktormi, grafikmi, marketérmi) tak, aby spoločne vytvorili perfektný produkt – knihu, ktorá bude nielen výborne napísaná, ale bude skvele vyzerať a z ktorej bude kričať: „Prečítaj si ma!“ Ak by ste takúto knihu položili veľa akéhokoľvek bestselleru z tradičného vydavateľstva, nemali by ste vidieť žiadny rozdiel. Z knihy nezávislého autora nemôže nikdy kričať nízka kvalita.

Čím sa odlišuje nezávislý autor od toho, kto si chce urobiť všetko sám?

  1. Spolupracuje s odborníkmi. Nezávislý autor sa obklopuje ľuďmi, s ktorými bude na jednej vlne a ktorí mu pomôžu premeniť jeho predstavu o knihe na skutočnosť.
  2. Múdro investuje. Jazyková korektúra, výroba obálky či pomoc s marketingom – to sú veci, ktoré sa pri vydaní knihy neoplatí zanedbať. Je veľa šikovných ľudí na voľnej nohe, ktorí vám radi pomôžu aj bez toho, aby vás to finančne zruinovalo.
  3. Nepodceňuje čitateľa. Nie je nič zlé na tom mať veľké spisovateľské ambície. Veď kto by sa nechcel dostať na prvé miesta rebríčkov bestsellerov? S veľkými očakávaniami ale prichádza aj veľká zodpovednosť ponúknuť čitateľom to najlepšie.

A čo vy? Považujete sa skôr za samovydavateľa alebo za nezávislého autora?

úspech
94 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Bráni obálka knihy vášmu úspechu?
    Previous ČlánokBráni obálka knihy vášmu úspechu?
  • Next ČlánokAké nástroje pri písaní knihy potrebuje autor?
    Bráni obálka knihy vášmu úspechu?

Related Posts

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
Selfpublishing

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete
Marketing

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete

Staňte sa partnerom Martinusu a zarobte na svojich knihách dvakrát
Návody

Staňte sa partnerom Martinusu a zarobte na svojich knihách dvakrát

Ako vydať knihu cez vydavateľstvo
Rozhovory

Ako vydať knihu cez vydavateľstvo

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy