Vydať knihu je jednoduché, minimálne v porovnaní s minulosťou. Určite to však nie je niečo, čo sa dá zvládnuť za deň či týždeň s pravou rukou vo vrecku. Veď len napísanie knihy trvá dlhý čas, nehovoriac o ďalších úpravách. Až keď kniha konečne vyjde, môže si unavený spisovateľ vydýchnuť a tešiť sa na plody svojej práce. Ale čo keď neprichádzajú?
Dôvody, prečo si vašu knihu niekto nekúpil:
1. Kniha nie je dosť dobrá
Každý autor si o svojej knihe myslí, že je tá najlepšia, najkrajšia a najúžasnejšia. Myslieť si opak by bolo síce nelogické, ale trocha nadhľadu a objektivity ešte nikoho nezabilo. Ak s tým máte sami problém, vyžiadajte si spätnú väzbu. Ale nie bezprostredného okolia, lebo mama aj najlepší kamarát vám pochvália všetko, len aby nezranili vaše city.
Píšete beletriu? Využite služby literárnych portálov, kde vám sčítaní knihomoli poradia, či má vaša kniha potenciál alebo nie.
V prípade populárno-náučnej alebo odbornej knihy dajte zase knihu posúdiť ľuďom, ktorí sa danej oblasti venujú. Budú vedieť zhodnotiť nielen informácie, ktoré obsahuje, ale aj štýl písania a celkový prínos.
Viac v článku: Napíšte skvelú knihu
2. Kniha má škaredú obálku
Stačí trochu pogúgliť a zistíte, že rebríčky najškaredších knižných obálok sú na internete rovnako populárne ako Hviezdna rota v Superstar. Všetci sa smejú na tom, ako môže byť niekto taký naivný a snažiť sa presadiť s niečím, čo je v najlepšom prípade len čistý priemer.
Škaredá alebo nezaujímavá obálka odradí minimálne 9 z 10 potenciálnych čitateľov, ktorí sa k vašej knihe prepracujú. Áno, vyrobiť peknú obálku nie je najlacnejšie – bez nej ale podpisujete svojej knihe rovno ortieľ smrti.
Viac v článku: Kniha si zaslúži pekný obal
3. Nemá pútavú anotáciu
Názov knihy je veľmi dôležitý a dáva ako prvý tušiť, o čom kniha bude. Ale ruku na srdce – veľa sa z neho človek nedozvie. Anotácia by mala šikovne naznačiť, o čom kniha bude, ale akurát toľko, aby čitateľovi vzbudila chuť knihu vziať do ruky, či v prípade e-knihy stiahnuť ukážku.
Často sa stáva, že aj dobrá kniha má zlú anotáciu – buď príliš krátku, málo pútavu alebo dokonca plnú gramatických chýb a preklepov. Anotácia nie je nejaká otravná položka formulára, ktorú treba vyplniť. Je to najväčšia šanca, ako o svojej knihe povedať potenciálnemu čitateľovi vlastnými slovami – a presvedčiť ho: prečítaj si ma!
Viac v článku: Ako napísať perfektnú knižnú anotáciu?
4. Nikto vás nepozná
Romány populárnych autorov sa predávajú ako teplé rožky, o tom niet pochýb. No zo dňa na deň sa slávnym spisovateľom stane málokto. Trochu iný prípad sú autori populárno-náučnej literatúry.
Napríklad ak píšete knihu o káve, a ste v oblasti kávovej kultúry známou postavou (predávate kávu, píšete o nej na internete, zúčastňujete sa rôznych podujatí), ste považovaní za tzv. opinion makera – akéhosi prirodzeného lídra, ktorého vedomosti a skúsenosti ľudia vnímajú ako hodnotné.
V takom prípade máte jednak okruh ľudí, ktorí si s veľkou pravdepodobnosťou vašu knihu o káve budú chcieť kúpiť, a jednak ich svojou autoritou milovníka kávy ku kúpe oveľa ľahšie presviedčate – niekedy aj bez toho, aby ste sa o propagáciu knihy nejako zvlášť snažili.
Viac v článku: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
5. Nepoužívate sociálne médiá
…alebo ich používate zle. Najobľúbenejšou sociálnou sieťou, „na ktorej sú všetci“, je určite Facebook. Zmieniť sa svojim priateľom o tom, že vám vyšla kniha, nie je vôbec na škodu, ale otravovať ich s tým každý druhý deň je len zaručený spôsob, ako všetkých vytočiť.
Preto je lepším riešením založiť si na Facebooku fanúšikovskú stránku a okruh potenciálnych čitateľov sústreďovať hlavne tam. Zdieľajte hodnotné veci – nič nepokazíte užitočnými informáciami okorenenými troškou vtipu. Nesnažte sa v prvom rade predávať, ale budujte vzťah.
Viac v článku: Budujte dôveru svojich čitateľov
6. Ste netrpezliví
Každý deň kontrolujete štatistiky predaja a po týždni máte chuť sa na všetko vykašľať. Nepremýšľajte neustále o tom, koľko by ste mohli zarobiť, keby ste predali jednu, desať alebo tisíc kníh. Ak píšete v prvom rade kvôli zisku, budete rýchlo sklamaní.
Namiesto toho využívajte čas produktívne a skúste radšej vymyslieť, akými ďalšími spôsobmi môžete svoju knihu promovať. Alebo píšte ďalšiu – ešte lepšiu knihu.
Viac v článku: Trpezlivosť ruže prináša
7. Máte nereálne očakávania
V prípade e-kníh sa predaje počítajú na stovky kusov, no týka sa to tých najúspešnejších titulov či už domácej alebo svetovej literatúry.
Preto počítať skôr s desiatkami, či dokonca „kusmi“ predaných kníh nie je prehnaná skromnosť, ale realita. Radšej sa tešte, ak svoje realistické ciele prekonáte, ako keby ste mali byť frustrovaní z toho, že sa k nim ani nepriblížite.
Viac v článku: Definujte si svoj vlastný úspech
8. Tlačíte na pílu
Nech hovoríte o svojej knihe kdekoľvek a s kýmkoľvek, nesnažte sa ju za každú cenu predať. Nespamujte svojich priateľov, známych ani fanúšikov neustále s ponukou kúpiť si vašu knihu. Dajte im radšej dôvod, prečo by sa o ňu mali zaujímať.
Viac v článku: Autor 30 kníh radí: „Pri propagácii kníh vyskúšajte všetko“
9. Nezlepšujete sa
Tento bod sa vás netýka, pokiaľ chcete vydať len jednu knihu a tam to pre vás končí. Ak je pre vás písanie vášňou a chcete spisovateľskú kariéru poriadne rozbehnúť, musíte sa zákonite zdokonaľovať aj ako autor.
Každý deň píšte, veľa čítajte a nechajte sa inšpirovať užitočnými radami od ľudí, ktorí sa písaniu venujú profesionálne. Výbornou možnosťou je založiť si blog a pravidelne naň prispievať – každý článok berte ako tréningovú jednotku pred ďalšou knihou.
Viac v článku: Napíšte ďalšiu skvelú knihu