Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Návody

Čo by mala obsahovať e-kniha? Tieto časti knihy nevynechajte

Monika Zbínová on 22. júna 2016

Čo robí knihu knihou? Obálka, text, venovanie, obsah? Nezáleží na tom, či ste napísali akčnú detektívku alebo motivačnú knihu o chudnutí. Niektoré časti knihy ale skrátka nemožno vynechať.

Tými úplne najzákladnejšími sú obálka a samotný text knihy. Bez ich spojenia by sme mohli hovoriť len o obrázku alebo o obyčajnom textovom dokumente. V praxi je štandardom titulná strana a tiráž s informáciami o knihe. Čo tieto časti znamenajú, v akom poradí ich uvádzať a ktoré veci je dobré (hoci nie povinné) do knihy zaradiť navyše?

Čo sú hlavné časti knihy?

Obálka

Na začiatku každej knihy je obálka. Na tomto mieste sa o nej nebudeme viac rozpisovať, o potrebe kvalitnej obálky sme už napísali mnoho článkov. Oplatí sa pripomenúť, že obálku by ste mali mať vo vyššom rozlíšení. Úplnym minimom sú rozmery cca 800 x 600 px, ideálne 1400 px na šírku.

Anotácia

Pravdupovediac, zaradenie anotácie na začiatok knihy sa u nás takmer vôbec nevyužíva. Prakticky však má svoj význam. Predstavte si, že po návšteve kníhkupectva ste si doniesli plnú tašku kníh. Skôr, ako sa do niektorej začítate, ju najskôr poriadne poobraciate v rukách a pohľadom na zadnú stranu obálky či na prebal si pripomeniete, o čom kniha je.

Pri e-knihe podobnú možnosť nemáte, a práve preto môže prísť vhod anotácia na úvod knihy. Hlavne vtedy, ak má niekto v čítačke viacero e-kníh (či ich ukážok) a nevie, ktorou skôr začať.

Titulná strana

Väčšinou je to osobitná strana, ktorá obsahuje (väčším písmom) názov knihy (príp. aj s podtitulom), meno autora a názov vydavateľa.

Predná tiráž

Základné informácie, ktoré by mali byť uvedené v tiráži:

  • názov knihy
  • meno autora
  • mená ďalších ľudí, ktorí sa na knihe podieľali: autor obálky, ilustrácií, fotografií, recenzenti, jazykoví korektori, redaktori a pod.
  • vydavateľ
  • rok vydania
  • poradie vydania
  • ISBN

a prípadne ďalšie informácie, ktoré s e-knihou súvisia.

Venovanie

Ak chcete knihu niekomu venovať, táto časť sa nachádza tesne za prednou tirážou a pred samotným začiatkom knihy.

Kniha rozdelená do kapitol

Možno premýšľate, prečo neuvádzam aj obsah, ale rovno samotný text knihy. Odpoveď je ľahká – keď je kniha správne naformátovaná (nadpisy majú použité štýly), obsah sa v vytvorí automaticky a zobrazuje sa z akéhokoľvek miesta v e-knihe v rámci aplikácie/čítačky. Ak sa chcete presunúť na iné miesto v knihe, stačí vyvolať tento obsah. Netreba neskákať vždy na osobitnú stránku s obsahom na začiatku alebo konci knihy.

Aká by mala byť kniha dlhá? Taká, aby v nej nebolo nič zbytočne navyše, ale aby ani nič nechýbalo. Na dĺžke knihy nezáleží – v porovnaní s tlačenou knihou sa počtom strán, kapitol, viet, slov náklady na jej výrobu nezvyšujú.

Prílohy a zoznam literatúry

Na koniec knihy patria prílohy – akékoľvek – ak sa do vašej knihy hodia. Pisatelia románov túto časť spravidla vynechávajú, autori nebeletristických kníh sem môžu dať čokoľvek, čo podľa nich ku knihe patrí, ale z nejakých dôvodov to nechcú zaraďovať priamo do textu knihy.

Ukážky z ďalších kníh

Keďže kniha je kompletne vaším dielom, nemali by ste sa zdráhať využiť jej priestor na svoju propagáciu. Čitateľ, ktorý sa dostane až na koniec knihy, je pravdepodobne spokojný čitateľ a určite sa bude zaujímať aj o ďalšie knihy, ktoré ste napísali. Zaraďte sem ukážky vašich ďalších kníh alebo aspoň tej, ktorú chcete najviac spropagovať. Začínajúci autor môže vložiť aspoň krátku ukážku z ďalšej pripravovanej knihy.

Bio – info o autorovi

Napísať dobré bio je ťažké. Nemal by to byť siahodlhý životopis, skôr pár vetami stručne spísané info o vás ako autorovi. Nebojte sa byť osobní, menej formálni, úprimní, ale netlačte na pílu prehnaným vychvaľovaním sa.

Nezabudnite pripojiť odkazy na váš web, blog, sociálne siete či Goodreads stránku.

Reklama

Podporil niekto vydanie vašej knihy? Na konci knihy je miesto aj na reklamu, či už vymenovaním sponzorov a mediálnych partnerov alebo vložením obrázkových bannerov s prelinkovaním na ich weby. Vás to nič nestojí a vašim podporovateľom to môže priniesť nových zákazníkov.

Zadná tiráž

Tu môžete zopakovať tiráž, ktorú ste uviedli na začiatku, príp. sa rozhodnúť len pre jedno či druhé umiestnenie. V tlačených knihách bývajú obe, pri e-knihách záleží na vašom zvážení. Alternatívou je uviesť na začiatku len skrátené info a tiráž v plnom znení zaradiť až na koniec (alebo naopak).

Konečné rozhodnutie, čo do knihy zaradíte a v akom poradí, je úplne na vás. Asi nikto nezačne knihou tirážou a neskončí obálkou, no ak to má svoj význam, niektoré časti knihy môžete bez problémov poprehadzovať.

anotáciaobálka
94 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Chyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov
    Previous ČlánokChyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov
  • Next ČlánokAko prekonať autorský blok?
    Chyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov

Related Posts

Ako vytvoriť obálku knihy?
Návody

Ako vytvoriť obálku knihy?

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete
Marketing

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete

Ako napísať dobré autorské bio
Marketing Návody

Ako napísať dobré autorské bio

Chyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov
Selfpublishing

Chyby pri písaní knihy: 10 omylov začínajúcich autorov

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy