Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete

Keď som pred pár dňami v našej facebookovej skupine oznámila ako tému mesiaca marec knižný marketing, všetci reagovali veľmi pozitívne. Mariana k tejto téme zaujíma všetko: „Onedlho by mi mala vyjsť kniha. Takže ma zaujíma, čo s ňou ďalej.“

Je to veľmi správne uvažovanie, pretože promo aktivity by ste nemali začínať až vtedy, keď sa kniha predáva, a vy zistíte, že to nie je žiadna sláva. V dnešnej dobe neexistuje žiadny autor, ktorý sa uspokojí s tým, že knihu vydá a nerobí pre podporu jej predaja vôbec nič.

V jednom článku sa ale nedá spomenúť všetko, najmä keď platí, že pre každého autora/knihu je dobré vytvoriť marketingovú stratégiu na mieru. Preto som sa rozhodla spísať aspoň základnú kostru promo aktivít, o ktorú sa môže oprieť úplne každý autor. Moje tipy dopĺňam aj názormi od tých najpovolanejších – úspešných Publico autorov, ktorí sa rozhodli podeliť o svoje skúsenosti.

1. Lákajte k prečítaniu, nie k nákupu

V prvom rade treba začať od knihy samotnej. Tak ako my nevychádzame z domu neupravení, ani kniha by nemala vyjsť bez toho, aby vyzerala k svetu. Sem patrí všetko, čo sa týka vonkajšej a vnútornej podoby knihy:

  • Pútavá obálka je ako pekne naservírovaný tanier jedla – pri pohľade na ňu by mal čitateľ okamžite dostať chuť knihu otvoriť a začítať sa do nej. A tiež, čím krajšia obálka, tým väčšia šanca získať pekné fotky na Instagrame.
  • Zaujímavý názov prebúdza fantáziu a naznačuje, o čom kniha bude a čo si z nej môže čitateľ odniesť.
  • Meno alebo pseudonym autora je značka, ktorá zaručuje istý autorský štýl, na ktorý sa možno tešiť.
  • Text knihy bez chýb a upravený/naformátovaný tak, aby bolo jeho čítanie pre oči i myseľ pôžitkom, je základ príjemných chvíľ s knihou.
  • Anotácia – teda starostlivo vytvorený popis obsahu, ktorého cieľom je prilákať čitateľa a presvedčiť ho, že toto je kniha, ktorú by si mal kúpiť.

Veľmi často sa stáva, že autori podcenia jednu alebo viaceré zložky knihy ako produktu. O to ťažšie sa potom robia akékoľvek ďalšie promo aktivity. Či už vydávate tlačenú knihu alebo e-knihu, mala by vyzerať rovnako profesionálne ako ktorákoľvek kniha z tradičného vydavateľstva (alebo ešte lepšie).

Súvisiace články:

2. Budujte vzťah

Aby ste pri propagovaní svojej knihy (prvej či desiatej) nemuseli ísť úplne od nuly, mali by ste mať vybudovanú fanúšikovskú základňu, ktorá sa bude v ideálnom prípade stále rozrastať. Autorka ženských románov Michaela Zamari preto vyzdvihuje využitie sociálnych sietí:

Michaela Zamari

„Keďže žijeme v 21. storočí a máme aj možnosti, ktoré knižný trh pred dvadsiatimi rokmi nemal, za základ považujem aktívne sociálne siete (Instagram, Facebook, vlastný blog či web). Práve vďaka nim sa čitateľ môže spojiť s autorom, dozvedieť sa viac o jeho knihách a vytvoriť si s ním kontakt či dokonca priateľstvo.“

Michaela Zamari, autorka knihy Zákulisie samovydávania (a ďalších)

Vlastný blog/web by mal byť akousi internetovou vizitkou, kde si záujemca môže o vás a vašej tvorbe vyhľadať všetko, čo ho zaujíma. Pre budovanie vzťahu však statický web nestačí – rovnako ako v skutočnom svete je potrebné čo najviac obojstranne komunikovať, a na to sú sociálne siete ako stvorené.

Či už sa sústredíte na Facebook alebo Instagram (alebo oboje), nemôžete donekonečna publikovať len príspevky s výzvou „kúpte si moju knihu“ – takáto komunikácia vám žiadnych fanúšikov nepritiahne ani neudrží. Potvrdzuje to aj autorka historických detektívok Barbora Gero:

Barbora Gero

„V rámci FB stránky propagujem moje príbehy, a to informáciou, kde je napr. na ne zľava, vyhlasujem o knihy súťaže, publikujem recenzie od čitateľov, komunikujem s followermi a dávam na ňu rôzne historické zvláštnosti z dejov, aby čitatelia vedeli, ako sa taká historická kniha rodí.“

Barbora Gero, autorka knihy V objatí diabla (a ďalších)

Dôležitou skupinou čitateľov sú aj rôzni knižní blogeri a influenceri, teda ľudia, ktorí veľa čítajú a svojím názorom na prečítané knihy ovplyvňujú ďalšie publikum. Svoje o tom vie aj ďalšia autorka románov, Ivica Ďuricová:

Veľmi sa mi osvedčila spolupráca s bookstagramermi a knižnými blogermi, a takisto s influencermi, ktorí sa síce knihami prioritne nezaoberajú, ale majú veľké množstvo sledovateľov.

Ivica Ďuricová, autorka knihy Cudzinec z papiera (a ďalších)

S týmto názorom súhlasí aj Michaela Zamari, ktorá kladie dôraz na správny výber blogera:

V neposlednom rade odporúčam spoluprácu s knižnými blogermi, ktorí majú pod sebou základňu cieľovej skupiny čitateľov. Aj tých však treba vyberať dôkladne, podľa toho, ako sa daný bloger prezentuje, aké žánre číta a aký má dosah. Viac sa tejto téme, ako aj celej palete ďalších možností v oblasti knižného marketingu, venujem vo svojej najnovšej knihe Zákulisie samovydávania.

Michaela Zamari, autorka knihy Zákulisie samovydávania (a ďalších)

Súvisiace články:

3. Dobre to namixujte

Na tom, že dobré knižné promo by malo byť kombináciou rôznych spôsobov a reklamných kanálov, sa zhodujú všetky autorky. Netaja sa ani tým, že do propagácie investujú okrem času a vlastnej energie aj financie. Pre autorku ženských románov Emily D. Beňovú je najsilnejším marketingovým ťahačom vizuálna reklama, vrátane (v dnešnej online dobe už trošku netradičnej) výroby plagátov, záložiek, kalendárikov a ďalších darčekov, ale ako dodáva:

„Ak by som mala vybrať však len to naj, určite by to bola reklama na Facebooku, ktorý je skvelým ťahačom.“

Emily D. Beňová, autorka knihy Keď nás pravda spojí (a ďalších)

Ivica Ďuricová spomedzi platených nástrojov využíva aj reklamu na Instagrame a tiež platené výstavné plochy u kníhkupcov. Okrem toho si dlhodobo buduje vlastnú e-mailovú databázu čitateľov. Jej cieľom je,

„… aby v dobe vydania vyskočila kniha na potenciálneho čitateľa doslova aj z chladničky. Ak má dobré hodnotenia a on si ju niekoľkokrát všimne, napokon si ju pravdepodobne kúpi. A ak je kniha dobrá, skvele funguje aj word of mouth marketing: čitatelia si o knihe povedia navzájom a vznikne tzv. šuškanda.“

Ivica Ďuricová, autorka knihy Cudzinec z papiera (a ďalších)

Zaujímavý tip pridáva aj Barbora Gero, ktorá svoje knihy zvykne podarovať aj ako tombolu na plesoch či viacerým knižniciam aj mimo povinného zoznamu výtlačkov, ku ktorému je zaviazaný každý vydavateľ.

4. Robte to inak

Knižný marketing sa nedá nalinajkovať rovnako pre každého. Zmixovanie tých istých prísad, teda aktivít, ktoré sa ovedčili jednému autorovi, nemusí mať rovnaký efekt pre druhého autora. Promo knihy nie je ani činnosť, ktorú si raz premyslíte a potom už len postupujete podľa plánu. Oveľa viac je to trpezlivé skúšanie rôznych možností, aktivít a promo kanálov formou pokusu a omylu.

Preto by ste popri inšpirovaní sa overenými radami nemali zabúdať byť sami sebou a prirodzene originálni. Jakub Trpiš vyskúšal už mnoho spôsobov marketingu a vie porovnať, čo funguje doma i vo svete – jeho kniha Volba totiž prerazila aj v Anglicku. Za jej úspech určite vďačí aj tomu, že sa stále snaží byť inovatívny:

„Když dělám něco jinak než ostatní, tak je to pro všechny daleko větší zábava. Alfou a omegou všeho je osobní přístup. Když s někým komunikuji – je jedno jestli na živo nebo na síti – vždy se snažím číst mezi řádky. Proč mi tohle píše? Co se mi snaží říct? A jak můžu odpovědět, abych mu v něčem pomohl nebo alespoň zpříjemnil den?“

Jakub Trpiš, autor knihy Revoluce (a ďalších)

autorský web Jakuba Trpiša – kniharevoluce.cz

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár