V minulom článku som sa pokúsila urobiť malý úvod do sveta sociálnych médií a ich využitia v knižnom svete. Ak chcete s nimi začať, prvým krokom je rozhodnúť sa, ktoré vybrať. Ako najvhodnejšie pre slovenské pomery a knihy ako také sa javia Facebook, Twitter a Instagram. Dnes sa pozrieme na zuby práve tomu najpoužívanejšiemu. Ako urobiť promo knihy na Facebooku?
Keď sa povie sociálna sieť, väčšina ľudí si vybaví práve Facebook. Je tu s nami už 10 rokov a za ten čas sa na nej nazbieralo 1,7 mld používateľov, z toho dve tretiny ho využívajú denne. Na Slovensku je na Facebooku asi polovica ľudí, čo je tiež veľmi slušné. Odpočítajte si malé deti a ľudí v dôchodkovom veku a používa ho takmer každý.
Facebook je miestom, kde trávia čas vaši potenciálni čitatelia a kde ich môžete osloviť. Napriek tomu by ste tam nemali ísť predávať svoju knihu, ale predovšetkým budovať svoju značku a vzťah k čitateľom. Ak Facebook používate, zamyslite sa nad tým, prečo a ako. Určite si tam nechodíte čítať reklamy – chodíte sa baviť, komunikovať, získavať informácie. Presne z toho dôvodu tam chodia všetci ostatní. Preto netlačte príliš na pílu – budú vás ignorovať.
1. Vytvorte si vlastnú Facebook stránku
Základné pravidlo propagovania (čohokoľvek) na Facebooku znie – oddeľte to od svojho osobného profilu. Vytvorte osobitnú Facebook stránku, kde budete publikovať iné veci ako na svojom profile. Prečo?
- nie všetkých vašich priateľov bude zaujímať vaša spisovateľská kariéra
- nie všetci vaši čitatelia sú vaši priatelia
- FB stránka ponúka rôzne nástroje určené pre meranie úspešnosti vašich príspevkov, možnosti reklamy, atď.
- ak vám niekto lajkne stránku, znamená to, že ho zaujíma to, čo tam budete pridávať a môžete s tým ďalej pracovať
Ako príklad môže slúžiť známy slovenský autor Jozef Karika. Na svojom osobnom profile publikuje najmä svoje osobné názory a veci, ktoré nemusia súvisieť s jeho knihami. Samozrejme, nevyhýba sa im, ale je to len jedna z tém. Pre svoj knižný svet má vyhradenú osobitnú stránku (hoci s rovnakým názvom – svojím menom). Tam dáva výhradne veci súvisiace so svojimi knihami. Podobne to má rozdelené aj Tomáš Ulej – okrem osobného profilu má svoj spisovateľský pomenovaný Tomáš Ulej píše.
2. Nepodceňte prípravu
Pri vytváraní facebookovej stránky správne zvoľte, o aký typ pôjde a zvoľte názov stránky. Pripravte si krátky popis profilovú fotku a cover fotku. Správne rozmery získate napríklad cez Social Resizer.
Je lepšie vytvoriť stránku pre vás ako autora, nie pre samotnú knihu. Predovšetkým preto, lebo pri ďalších knihách nebudete musieť zakladať nové stránky a znova naháňať ľudí, ktorí vám ju lajknú. Na autorskej stránke môžete kontinuálne promovať celú svoju tvorbu.
Na hotovú stránku pozvite prvých ľudí – pokojne rodinu a priateľov, o ktorých si myslíte, že sa budú o vašu spisovateľskú kariéru zaujímať. Keď vaša stránka dosiahne 25 lajkov, môžete si zmeniť URL adresu (napr. miesto facebok.com/12345678 budete mať facebook.com/jankomrkvicka).
3. Dajte čitateľom dôvod pre lajk
Možno to bude znieť prísne, ale väčšinu ľudí nezaujíma to, že ste napísali nejakú knihu (ak nie ste zrovna známa osobnosť). Vychádza ich už toľko, že to nie je nič pozoruhodné. Skúste tomu prispôsobiť svoju taktiku a dajte ľuďom dôvod, aby ich to zaujímať začalo. Ale nie kvôli vám, vy predsa chcete, aby ich oslovila vaša kniha! Urobte z nej produkt, ktorý im má pomôcť a ktorý má mať pre čitateľov nejaký prínos.
V týchto dňoch vydáva svoju knihu .Support Michal Truban – zakladateľ Websupportu a známa osobnosť IT sveta. On už mohol pokojne spraviť promo knihy na Facebooku s tým, že ja som Michal Truban, veď ma už poznáte a viete, čo všetko som spravil, kúpte si moju knihu. A ľudia by si ju kúpili. Ale on urobil niečo iné. Propaguje svoju knihu ako nástroj, ktorý pomôže najmä začínajúcim podnikateľom nakopnúť svoj biznis. Napísal ju z pohľadu človeka, ktorý má kopec skúseností a tie teraz chce odovzdať ďalej. Na tom postavil aj svoje promo. Dokonca vytvoril online platformu, kde nájdete extra materiál ku knihe a bonusové rady, no tiež fórum a diskusiu, kde osobne poradí všetkým, ktorí sa pýtajú na konkrétne veci.
Dajte aj vy dôvod ľuďom na to, aby v nich vaša kniha vzbudila prirodzený záujem. Povedzte im, ako im môžete pomôcť a dajte im konkrétny príklad. Prípadne vymeňte ich lajk za rozsiahlejšiu ukážku z knihy, bonusy či zľavu. Prví lajkovači vašej stránky budú určite rodina a priatelia, ale vy predsa potrebujete oveľa väčšiu fanúšikovskú základňu.
4. Buďte užitoční. Alebo vtipní. Alebo oboje
Hotovo, máte svoju Facebook stránku, máte všetko ponastavované, pozvali ste prvých ľudí a teraz by ste mali začať publikovať nejaký obsah. Lenže čo? A ako? A kedy? Odpovede na tieto otázky sú hotová alchýmia a bolo o nich popísaných mnoho článkov a dokonca aj kníh.
Ako urobiť promo knihy na Facebooku?
- publikovať môžete samotný text, obrázky či video, pričom najväčší zásah majú obrázky (ak však budete postovať len obrázky, aj ich účinnosť klesne – je teda dobré to striedať)
- neprispievajte zbytočne často, ani zbytočne málo – na začiatok vám stačí úplne 1x týždenne, základ je pravidelnosť a hodnota – aby ste si pravidelnosť ustriehli, pripravte si príspevky vopred (využite napr. nástroj Buffer, s ktorým si naplánujete príspevky dopredu, a to nielen na Facebooku, ale aj na ďalších sociálnych sieťach)
- ľudia sú na Facebooku najaktívnejší pred obedom a vo večerných hodinách
- zdieľajte vtipné alebo užitočné veci, ktoré súvisia s vašou knihou aspoň okrajovo
- zdieľajte články zo svojho blogu (ak ho máte)
- príspevky priamo súvisiace s vašou knihou by nemali byť veľmi časté – ideálne tak 80 % všeobecnejšieho obsahu (užitočného) k 20 % promo obsahu
- keď niečo publikujete, nebudú to vidieť všetci vaši fanúšikovia, ale čím lepší príspevok bude, tým viac sa bude šíriť
- pre najlepšie príspevky sa nebojte skúsiť využiť aj platenú reklamu a podporte ich šírenie pár eurami (napr. info o spustení predaja knihy)
Pre viac informácií si stiahnite e-book Social Media sprievodca (zdroj: adma.sk)