Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
    • Knižný crowdfunding
  • Cenník
    • Online kalkulačka
    • PREMIUM+
    • CHOICE+
    • BASIC+
  • Blog
  • Kontakt
Publico

Čím krajšie podklady, tým krajšia e-kniha

Home / Blog / Návody / Čím krajšie podklady, tým krajšia e-kniha

Čím krajšie podklady, tým krajšia e-kniha

By Monika Zbínová inNávody

Ako urobiť z vydania e-knihy záležitosť rýchlu, jednoduchu a lacnú? To je tá pravá výzva, ktorú máme v Publicu každý deň pred očami. A síce všetka ťarcha výroby e-knihy leží na nás, ale k tomu, aby bola hotová e-kniha naozaj krásna, môžete nemalou mierou prispieť aj vy.

Publico pomohlo vám autorom vydať už viac ako 250 kníh. Pri ich spracovávaní sme získali kopec skúseností, ktoré sa pokúsim v tomto článku zhrnúť.

Spolupráca s Publicom sa delí na dve hlavné časti – administratívne záležitosti a technické spracovanie knihy do elektronickej formy. Po podpise zmluvy je tu čas, kedy skompletizujete všetky podklady a my z nich začíname vyrábať e-knihu. Čím viac si dáte záležať na kvalitných podkladoch, tým krajšia e-kniha z nich vznikne.

Forma podkladov

Najčastejšie používané formáty sú klasický textový dokument (súbor Wordu) alebo výstup z profesionálneho programu InDesign, pomocou ktorého sa pripravujú hlavne knihy do tlače.

e-kniha vs podklady

Z nášho pohľadu sú tieto formáty rovnocenné. Nemusíte sa trápiť, ak prácu v InDesigne neovládate – podklady knihy v rovnakej kvalite dokážete urobiť aj vo Worde. Stačí dodržať pár jednoduchých pravidiel:

1. Text

Typ písma

Nezáleží, aký typ písma v knihe použijete. (Pokojne použite taký, na ktorý ste zvyknutí.) Text prevedieme do jednotného typu písma, ktorý používame vo všetkých našich e-knihách.

Dôvod? Váš font sa síce na niektorých zariadeniach zobrazí správne, ale napr. staršie typy čítačiek s ním môžu mať problém a zobrazia iba nečitateľný text. Okrem toho, čítačky dokážu zmeniť písmo textu priamo počas čítania.

e-kniha s roznymi typmi pisma

Farba písma

V jednoduchosti je krása. V knihách sme zvyknutí na čierny text na bielom pozadí, preto v snahe o originalitu netreba toto pravidlo porušovať. Ideálne je ponechať nastavenú farbu automatickú.

e-kniha a nastavenie pisma

Dôvod? Automatická farba znamená čiernu na bielom pozadí, ale aj bielu na čiernom. Mnohé čítačky dokážu text zobraziť aj v tzv. nočnom režime, a pri natvrdo nastavenej farbe na čiernu by s tým mohli mať problémy.

A prečo nie farby? Opäť jednoduchý dôvod – pri na čiernobielych čítačkách by zmenu farby nebolo vôbec vidieť. Odporúčame všetky zvýraznenia textu robiť pomocou zmeny veľkosti písma, použitím veľkých písmen, resp. tučným písmom či kurzívou.

Pozor na podčiarknutie – tak, ako sme na internete často zvyknutí, podčiarknutie textu často znamená aktívny odkaz. A keďže tie sa používajú aj v e-knihách, v iných prípadoch môže podčiarknutie čitateľa zmiasť.

Veľkosť písma a riadkovanie

Je v zásade jedno, či použijete ako základnú veľkosť písma 9 bodov, (tradičných) 12 alebo viac.

Dôvod? Jednak upravujeme veľkosť písma na štandardnú vo všetkých e-knihách, ale hlavne – je to základné nastavenie na každej čitačke. Každý čitateľ si nastavuje veľkosť písma podľa toho, ako mu vyhovuje (napr. starší ľudia väčšie písmo). Je to teda nastavenie, ktorým sa nemusíte vôbec zdržovať. Ďalšie veľkosti písma (napr. pri nadpisoch) stačí dať približne v pomere k základnej veľkosti.

Štýly

Štýly sú pri písaní dlhších (členitých) textov veľmi dôležité, a napriek tomu ich používa stále málo ľudí. Ak ste o tejto funkcií ešte nepočuli, odporúčame si to naštudovať.

V princípe ide o zhodné označovanie nadpisov a ďalších častí textu tak, aby bol ich vzhľad jednotný.

Predstavte si, že píšete knihu, ktorá je rozdelená do 3 hlavých častí, tie do kapitol a tie ešte do podkapitol. Vy si však nemusíte pamätať, akú veľkosť, zarovnanie či formu bude mať každý nadpis. Pomocou štýlov označíte napr. názvy častí ako Nadpis 1, názvy kapitol ako Nadpis 2 a podkapitol Nadpis 3.

Skrátka, nadpisy častí/kapitol na tej istej úrovni by mali vyzerať rovnako, čo sa dá ručným zvýrazňovaním pri každom nadpise dosiahnuť len ťažko.

2. Obrázky

Právo na použitie

Obrázky dokážu spestriť každú e-knihu. Nezabudnite však, že môžete použiť len obrázky, ku ktorým vlastníte práva na použitie, čiže:

  • ilustrácie, ktoré ste nakreslili vy alebo iný ilustrátor pre vašu knihu
  • obrázky z internetu s licenciou na komerčné použitie
  • zakúpené obrázky z fotobánk a pod.

Veľkosť obrázkov

Veľkosť obrázkov vložených v knihe by mala byť dostatočne veľká, minimálne aby vyzerali dobre na čiernobielych čítačkách. To znamená pri obrázkoch „na celú stranu“ veľkosť cca 800 (výška) x 600 pixelov (šírka). Obrázky použité ilustračne v texte môžu byť menšie.

Samozrejme, pri zobrazení na smartfónoch či tabletoch s vysokým rozlíšením je ideálne mať v e-knihe obrázky čo najkvalitnejšie, je však zbytočné vkladať ich v maximálnom rozlíšení – hlavne preto, lebo s kvalitou stúpa aj veľkosť e-knihy.

E-kniha obsahujúca iba text má cca 1 – 2 MB, s obrázkami by to malo byť ideálne do 10 MB. Ak máte v e-knihe obrázkov viac, skúste si ich zhromaždiť v osobitnom priečinku v počítači a skontrolovať ich veľkosť.

Šikovnejší sa môžu o úpravu obrázkov pre zachovanie pomeru kvalita/veľkosť pokúsiť sami. Ostatní môžu optimalizáciu obrázkov nechať na nás.

Obálka

Obálku e-knihy je potrebné poslať osobitne ako súbor JPG so šírkou min. 1400 pixelov. Netreba ju zároveň vkladať do knihy na jej začiatok.

3. Obsah

E-kniha je dynamický súbor, kde sa text prispôsobuje zariadeniu, na ktorom ju čítate. To znamená, že kniha, ktorá vám vyjde na 100 strán vo Worde (pri vašich nastaveniach písma, okrajov a pod.), bude mať úplne iný počet strán po otvorení na smartfóne (aj niekoľko tisíc) alebo na tablete (pokojne menej ako 100).

Z tohto dôvodu nie je potrebné robiť v knihe obsah, ako ste naň zvyknutí v tlačenej knihe – ktorá kapitola je na ktorej strane – pretože v prípade rôznych zariadení to bude vždy iná strana.

Okrem toho, obsah vygenerujeme v e-knihe podľa nadpisov sami. Ak ste použili na ich označenie už spomenuté štýly, bude to ešte jednoduchšie.

Čím krajšie podklady, tým krajšia e-kniha

Podklady na spracovanie knihy do elektronickej formy posielajte vždy ako naformátovaný dokument (ideálne súbor Wordu alebo InDesignu) + obálku (súbor JPG s min. šírkou 1400 px).

obálka
98 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
    Previous ČlánokTajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
  • Next ČlánokPomoc! Moja kniha sa nepredáva!
    Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Related Posts

Literárne zákulisie: čo je knižná tiráž a ako sa tvorí?
Návody

Literárne zákulisie: čo je knižná tiráž a ako sa tvorí?

Najčastejšie chyby v literárnych textoch – ako sa im vyhnúť?
Návody Písanie

Najčastejšie chyby v literárnych textoch – ako sa im vyhnúť?

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?
Návody

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?

Ako vytvoriť obálku knihy?
Návody

Ako vytvoriť obálku knihy?

3 Comments

  1. Roman
    Reply
    8 januára 2016

    Mám technický dotaz. Je možné cez vašu službu publikovať knihu aj v prípade že celú korektúru a spracovanie do elektornického formátu si zaobstarám sám? Napríklad, predávam knihu na amazone a rád by som ju dostal do predaja aj inde. Mám teda všetko hotové a funkčné, je nutné napriek tomu poslať doc + indesign (prípadne ich alternatívy)?

    Reply
  2. Prečo e-kniha nevyzerá rovnako ako tlačená kniha? - Publico
    Reply
    21 marca 2023
    Reply
  3. Čo sú e-knihy? 7 vecí, ktoré by ste mali vedieť - Publico
    Reply
    21 marca 2023
    Reply

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Čo robíme?

  • Vydanie knihy
  • Balíček PREMIUM+
  • Cenník

O nás

  • O nás
  • Blog
  • Pridajte sa k nám

Info

  • Kontakt
  • Publicopedia
  • GDPR

Prihláste sa do newslettra



      publico-logo-white

      © Dibuk, s.r.o. 2024

      Copy