Ako stanoviť cenu e-knihy?

Napísali ste e-knihu? Gratulujem! Určite sa neviete dočkať, kedy sa začne predávať a ako na ňu zareagujú čitatelia. Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú budete predtým musieť rozriešiť, je stanoviť cenu e-knihy.

Je niekoľko spôsobov, ako sa na určenie ceny e-knihy pozrieť.

Vysoká verzus nízka cena

nízka cena

+ Nikto nemíňa rád veľké sumy za niečo, čo zatiaľ nepozná. Nižšia cena môže presvedčiť viacerých kupujúcich, aby dali vašej e-knihe šancu.
Špekulanti môžu zase rozmýšľať opačne – keď sa e-kniha predáva za príliš nízku sumu, znamená to, že nemá čo ponúknuť?

vysoká cena

+ Vyššia cena sa bude páčiť tým, ktorým ide hlavne o kvalitu a ktorí vytušia, že za vysokou cenou sa ukrýva väčšia hodnota.
A naopak ľahko odradí tých, pre ktorých bude luxusnejšia cena skrátka privysoká.

Ako ideálne stanoviť cenu e-knihy?

Cena na trhu

Aby ste si urobili aspoň zbežnú predstavu o tom, v akej hladine by sa mala cena vašej knihy pohybovať, je dobré urobiť si malý prieskum trhu. Za akú cenu sa u nás predávajú knihy v rovnakom alebo podobnom žánri?

Píšete detektívky? Zistite si, za koľko sa predáva Dominik Dán. Je to niečo medzi sci-fi a fantasy? Inšpirujte sa Červenákom. Alebo román pre ženy? Zorientujte sa cenami, za aké predáva svoje knihy vydavateľstvo Motýľ alebo Slovenský spisovateľ. Takto získate predstavu, za koľko sa predávajú knihy, ktoré čitatelia skutočne kupujú, a teda sú ochotní v danom žánri minúť. Uvedené príklady sa týkali síce beletrie, ale rovnako môžete postupovať aj v prípade poézie či non-fiction literatúry (učebnice, návody, odborná literatúra).

Spočítajte si náklady

Dnes už málokto vydáva knihu kvôli zisku, veď ani tí najúspešnejší slovenskí spisovatelia nemôžu povedať, že by na predaji svojich kníh zázračne zbohatli. Na druhej strane, bolo by určite fajn, keby sa vám vrátila aspoň časť investícií, ktoré ste do knihy vložili.

Buďte na začiatok skromní a nesnažte sa „naúčtovať“ si čas, ktorý ste pri písaní knihy strávili. Asi by ste sa veľmi rýchlo dostali k závratným sumám. Berte teda samotné písanie ako svoj vklad a sústreďte sa hlavne na konkrétne náklady.

Tie vám určite vznikli (alebo ešte vzniknú) pri spracovávaní textu knihy. Ak má kniha vyzerať a pôsobiť profesionálne, určite by ste si ju mali nechať skontrolovať po jazykovej stránke, či tam nie sú pravopisné chyby, preklepy a pod. Okrem toho potrebujete niekoho, kto vám pripraví obálku knihy, prípadne sa postará aj o ilustrácie. V prípade e-knihy nemusíte uvažovať o sadzbe a tlači knihy, čo je veľká výhoda. Ak máte premyslené aj nejaké marketingové aktivity (tvorba webstránky pre knihu, propagácia cez internet, na sociálnych sieťach), pokojne ich tiež môžete zahrnúť do nákladov.

Akým číslom náklady vydeliť? Pri tlačenej knihe je to jednoduché – keď si dáte vytlačiť napríklad 500 kusov, ľahko si vypočítate náklady na 1 knihu. Pri e-knihe je to komplikovanejšie, keďže fyzicky neexistuje a môžete jej predať desiatky, ale aj tisícky kusov. Súvisí to aj so samotnou filozofiou vysokej vs. nízkej ceny, o ktorej sme už hovorili. Odporúčam byť v tomto prípade viac pesimistom – naplánujte si, že predáte len niekoľko desiatok kníh. Ak sa vám bude dariť, ostatné bude váš zisk.
ako stanovit cenu e-knihy

Hlas ľudu, hlas Boží

Táto metóda je trochu náročnejšia na organizáciu. Môžete ju použiť v prípade, že už máte premyslený rozsah, v akom sa bude cena pohybovať, ale samozrejme môžete po nej siahnuť aj pri prvotnom rozmýšľaní o cene.

Budete potrebovať niekoľkých priateľov či známych, ktorým dáte knihu prečítať a necháte si s cenou knihy od nich poradiť. Ideálne by to mali byť ľudia, ktorí podobné knihy čítajú, aby vedeli knihu a jej cenu dobre posúdiť. Ak napríklad napíšete knihu o internetovom podnikaní, ideálne je posunúť ju ľuďom, ktorí sa tejto činnosti skutočne venujú, prípadne už z tejto oblasti aj prečítali nejaké iné knihy.

Testujte

Zvoľte si cenu, za ktorú sa bude kniha predávať prvý mesiac a počas druhého mesiaca ju zmeňte. Zistíte, či ľudia knihu nekupujú kvôli vysokej cene. Viackrát hýbte s cenou a zistíte, aká bude najoptimálnejšia.

Kto je váš čitateľ?

Komu e-knihu predávate? Určite stanovíte inú cenu, ak bude e-kniha určená podnikateľom, inú mamičkám na materskej dovolenke.

Dlhodobé plány

Plánujete tých kníh napísať niekoľko? Hlavne internetoví podnikatelia majú v hlave plno nápadov aj na niekoľko e-kníh za sebou. V takom prípade je dobrou stratégiou nastaviť cenu prvej e-knihy nižšie, vybudovať si pomocou nej svoj okruh čitateľov a pri ďalších tituloch s cenou pokojne aj vyššie.

Na čo netreba zabudnúť

Nech už zvolíte pri stanovovaní ceny vašej e-knihy akúkoľvek metódu, nezabudnite, že cena je len jedným z marketingových nástrojov, ktoré môžete použiť. Prečítajte si aj ďalšie články o možnostiach propagácie knihy.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár