Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Selfpublishing

3 mýty o selfpublishingu, ktoré brzdia váš úspech

Monika Zbínová on 21. decembra 2015

Dnes preberieme mýty o selfpublishingu, ktoré vám možno bránia naštartovať vašu nezávislú spisovateľskú kariéru.

Mýtus č. 1: Ak knihu vydáte sami, nemôžete ísť cez vydavateľstvo

Koreňom tohto mýtu je strach, ktorý má autor v sebe: že má len jeden pokus na to, aby uspel.

Vydať knihu vlastným nákladom môže každý, vo vydavateľstve iba niektorí. Možno preto sa tradičná cesta vníma ako lepšie riešenie a selfpublishing skôr v zmysle „snaha bola a aspoň niečo sa urobilo“, resp. „inde ma odmietli, tak to skúšam takto“. Na prvý pohľad to vyzerá ako dilema – buď si vyberiete jednu možnosť alebo druhú. Ale nie je to tak.

Ak ste vydali knihu X, je pravda, že ňou neskôr nezaujmete žiadneho vydavateľa – kniha je už na svete. Takže ak je kniha X to jediné, čo ste v živote chceli napísať a vydať, možno by ste sa mali naozaj posnažiť získať najskôr priazeň tradičného vydavateľa. V prípade, že ste totálne neznámy autor a kniha X je vaša prvá a jediná kniha, sú vaše šance síce veľmi malé, ale ak to chcete urobiť, má svoju logiku sa o to pokúšať.

Povedzme však, že neskôr plánujete vydať aj knihu Y. Ak vydáte knihu X sami a vykľuje sa z nej úspešný titul, vydavateľov bude kniha Y zaujímať oveľa viac. Vlastne im môžete povedať: „aha, vydal som už knihu X a pozrite sa, čo sa mi podarilo bez väčšej podpory dosiahnuť“.

Mýtus č. 2: Vydavateľstvo pre vás dokáže urobiť to, čo neviete sami

V dobe, keď nie je problém zohnať odborníkov na akúkoľvek prácu, sa tento mýtus týka najmä knižného marketingu.

Mnoho autorov si myslí, že vydať knihu vo vydavateľstve znamená najmä schopnosť pomôcť ju pretlačiť na knižnom trhu. To je do istej miery pravda, ale často ide o točenie sa v kruhu: autor si myslí, že úlohou vydavateľa je zarobiť mu peniaze, no vydavateľ to vidí úplne opačne. V jeho očiach je každá kniha skrátka len jedným zo zvieratiek v manéži – buď sa vám darí svoje publikum zaujať alebo nie. Nefunguje to tak, že vydavateľ investuje svoje úsilie do toho, aby sa vám darilo, skôr vás podporí, keď sa vám začne dariť, aby sa darilo ešte viac.

Vydavateľ zabezpečí, aby sa vaša kniha dostala do kníhkupectiev. Ale ak nie ste Gogo (neočakávajú, že sa z nej stane okamžite hit), nebudú platiť za to, aby sa dostala na predné poličky, do výkladov či na online bannery. To pre väčšinu autorov znamená, že vaša kniha bude skrátka len jednou z desiatok tisíc v obchodoch. A potom bude mať len pár týždňov na to, aby ukázala, či je o ňu záujem, alebo ju stiahnu z políc.

Vydavateľ vám pomôže s korektúrou, redakciou, dizajnom a distribúciou hotovej knihy. Čo sa deje potom, je hlavne na vás. Rozmýšľajte preto nad tým, čo spoluprácou s vydavateľstvom získate (technickú podporu, ktorú si viete zabezpečiť sami?), ale aj čoho sa vzdávate (kontroly nad osudom svojej knihy).

Mýtus č. 3: Selfpublishing je lotéria, v ktorej musíte mať šťastie

Ak si to myslíte, prosím okamžite zatvorte túto stránku. Znamená to, že neveríte úspechu, ktorý sa dá dosiahnuť učením sa a tvrdou prácou.

Články o selfpublishingu pre začiatočníkov vyzdvihujú vždy úspešné príbehy autorov, ktorým sa na prvý pohľad podarilo preraziť zo dňa na deň a aj bez vydavateľstva sa stali celosvetovým hitom. Typickým príkladom sú knihy E.L. James – 50 Shades of Grey či Harry Potter od J. K. Rowlingovej, v poslednej dobe bol veľkým úspechom selfpublishingu Marťan Andyho Weira.

Tieto príbehy vás môžu inšpirovať – dokazujú, že naozaj nemusíte byť vopred slávni ani mať za sebou silné vydavateľstvo, ak máte knihu, ktorá je naozaj skvelá. Ale nemali by vás znechutiť.

Rowlingová, James ani Weir sú už za vodou a do konca života pravdepodobne nemusia napísať už žiadnu knihu. No vy môžete predsa v písaní pokračovať!

Nenapíšte jednu knihu, na ktorú stavíte všetky karty. Napíšte knihu, s ktorou dokážete zarobiť 50 eur mesačne. Päťdesiat eur za mesiac nie je žiadny veľký úspech, ale je to fajn. A dosiahnuteľné. No a potom napíšte takých ešte zopár (nezabudnite v každej propagovať tie ostatné).

Určite to nebude lotéria.

A to sú pre moderného nezávislého autora skvelé správy.

inšpiráciapredajúspechvydavateľstvo
93 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • 7 typov ľudí, ktorí vám pomôžu pred vydaním knihy
    Previous Článok7 typov ľudí, ktorí vám pomôžu pred vydaním knihy
  • Next ČlánokVydavateľský plán ako pomôcka pre nezávislého autora
    7 typov ľudí, ktorí vám pomôžu pred vydaním knihy

Related Posts

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
Selfpublishing

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy