Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
    • Knižný crowdfunding
  • Cenník
    • Online kalkulačka
    • PREMIUM+
    • CHOICE+
    • BASIC+
  • Blog
  • Kontakt
Publico

Ako napísať knižnú anotáciu?

Home / Blog / Marketing / Ako napísať knižnú anotáciu?

Ako napísať knižnú anotáciu?

By Monika Zbínová inMarketing

Anotácia alebo popis knihy je jedným z najsilnejších nástrojov, ktorý môžete využiť pri predaji svojej knihy. Napriek tomu ju veľa ľudí odflákne a pripraví sa tak o mnohých čitateľov. Ako napísať knižnú anotáciu, ktorá pomôže vašej knihe? Získajte výhodu a naučte sa napísať knižnú anotáciu ako majster pera!

Na začiatok sa pristavme pri tlačených knihách. Anotáciu nájdeme väčšinou vzadu na obálke, príp. z vnútornej strany prebalu. Pri beletrii je tam občas zaujímavá pasáž, ktorá dobre ilustruje náladu knihy a zbežne načrtáva dej. Oveľa častejšie je to však starostlivo vytvorený popis, ktorého cieľom je prilákať čitateľa a presvedčiť ho, že toto je kniha, ktorú by si mal kúpiť.

Pri e-knihách hrá významnú rolu fakt, že ich kupujeme inak ako tlačené.

Klasickú papierovú knihu v kníhkupectve vezmeme do ruky (keď nás osloví názov či obálka), prelistujeme a rovno sa do nej začítame. E-knihu však vnímame len ako produkt v internetovom obchode. Vidíme jej názov aj obálku. Ale skôr, ako si stiahneme jej ukážku, najskôr si prečítame, o čom je,

Kým pri tlačených knihách sa dáme viac ovplyvniť automatickým úsudkom na základe prvotného vonkajšieho dojmu z knihy (vôňa, papier, farby), pri e-knihách, vnímaných oveľa menej emocionálne, sa rozhodujeme viac prakticky.

Preto tvorbu anotácie nesmieme podceniť, ale naopak – využiť ju na maximum.

Neexistuje univerzálny návod, ako napísať dobrú anotáciu. Je rozdiel písať ju pre román alebo nebeletristickú knihu, inak píšeme popis knihy pre deti či zdravej kuchárky. Týchto niekoľko tipov vás však môže výborne nasmerovať, ak vôbec netušíte, odkiaľ začať.

1. Preskúmajte žáner

Nikto nie je ostrovom samým pre seba, a tak aj vašu knihu je možné zaradiť aspoň približne do niektorej žánrovej kategórie. Urobte si prehľad o tom, ako sa píšu anotácie pre knihy podobné ako je tá vaša. (Ideálne pre tie úspešné, ktoré sa dobre predávajú.)

  • Vypíšte si v bodoch, čo sa vám v popisoch týchto kníh páči. Zaujala vás niektorá anotácia natoľko, že máte chuť si knihu kúpiť? Čo bolo na nej výnimočné? Použitý jazyk, sugestívne vety, farbistý opis deja? Nebojte sa inšpirovať!
  • Urobte malé porovnanie a porozmýšľajte, v čom je vaša kniha iná, lepšia a skúste ďalej stavať práve na týchto výhodách.
  • Ak si chcete úlohu spraviť poctivo, nebojte sa zamieriť aj do zahraničných vôd. Hlavne ak sa venujete moderným žánrom, ktoré nemajú v slovenskom/českom prostredí početné zastúpenie.

2. Stotožnite sa s čitateľom

Aby ste svojho potenciálneho čitateľa naladili na podobnú vlnu, snažte sa ho zaujať už od úvodných viet. Vcíťte sa do jeho kože a brnknite mu na tú správnu strunu:

  • Pri motivačnej biznis knihe: „Cítite sa niekedy, akoby ste svoju firmu riadili úplne sami?“
  • Pri knihe o chudnutí: „Ak ste jedným z miliónov ľudí, ktorí majú problém so svojou postavou, odpovede na svoje otázky nájdete v tejto knihe.“
  • Pri knihe pre pracujúce matky: „Podľa štúdií si pracujúce matky želajú, aby deň mal o pár hodín viac. Ak ste matkou s podobne náročným rozvrhom, mám pre vás dobré správy…“
  • Pri napínavej detektívke: „Radi sa bojíte a knihy čítate zásadne s baterkou pod perinou? Potom je tu pre vás…“

3. Zvýraznite benefity

Z popisu knihy by malo byť ihneď jasné, aký prínos bude mať pre čitateľa. Nebojte sa vyzdvihnúť hlavné body toho, aké benefity kniha ponúka, resp. aké problémy rieši.

  • Získajte späť 2 hodiny z každého dňa bez skoršieho vstávania!
  • Vyprázdnite svoju mailovú schránku raz a navždy a získajte nad ňou definitívnu kontrolu.
  • Zlepšite svoju produktivitu o 500 % s touto jednoduchou zmenou:
  • Znížte svoj stres tým, že začnete každý deň robiť…

A čo beletria? Pri ľúbostnom románe chce čitateľ opäť v duchu prežiť svoj vášnivý letný románik, no napr. pri detskej knihe musíte rozmýšľať inak. Tie kupujú deťom ich rodičia, preto hovorte priamo k nim.

4. Predstavte sa

Ste neznámym autorom, ktorý vydáva knihu prvý raz? Ak máte vybudované fanúšikovskú základňu, tým lepšie pre vás. No ak sa snažíte svojou prvou knihou dostať zároveň do povedomia, určite neublíži, ak sa v anotácii trochu predstavíte.

Nie, nemám na mysli zdĺhavé životopisy, skôr 2-3 vety, ktorými vypichnete o sebe to najzaujímavejšie. Ak ste skúseným odborníkom v oblasti, o ktorej píšete knihu, rozhodne sa tým nebojte pochváliť!

5. Rozmýšľajte ako marketéri

Ako premýšľajú ľudia, ktorých chcete osloviť? Čo asi hľadajú tí, ktorí sa majú k vašej knihe dostať? Použite v anotácii kľúčové slová, ktoré môžu potenciálni čitatelia zadávať do vyhľadávania.

A nielen v kníhkupectve, ale celkovo na internete. Anotácie sú indexované aj vyhľadávačmi ako Google, preto sa ku vašej knihe môže dostať aj niekto, kto nehľadá primárne knihu, ale akékoľvek informácie o danej téme.

anotáciametadátanávodpredaj
98 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • 5 dôvodov, prečo je dôležitá korektúra knihy
    Previous Článok5 dôvodov, prečo je dôležitá korektúra knihy
  • Next Článok5 tipov na rozbehnutie predaja knihy
    5 dôvodov, prečo je dôležitá korektúra knihy

Related Posts

7+1 tip ako dostať svoju knihu do kníhkupectva
Marketing

7+1 tip ako dostať svoju knihu do kníhkupectva

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete
Marketing

Knižný marketing v roku 2020: základom sú stále sociálne siete

Bojíte sa o súkromie? Možno pomôže pseudonym
Marketing

Bojíte sa o súkromie? Možno pomôže pseudonym

Knižné recenzie III.: kde všade ich môžete získať?
Marketing

Knižné recenzie III.: kde všade ich môžete získať?

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Čo robíme?

  • Vydanie knihy
  • Balíček PREMIUM+
  • Cenník

O nás

  • O nás
  • Blog
  • Pridajte sa k nám

Info

  • Kontakt
  • Publicopedia
  • GDPR

Prihláste sa do newslettra



      publico-logo-white

      © Dibuk, s.r.o. 2024

      Copy