Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
  • Cenník
    • PREMIUM
    • CHOICE
    • BASIC
  • Blog
  • Kontakt
Publico
Marketing

Krstný otec marketingu

Ondrej Kandráč on 6. apríla 2017

Patrika Vrbovského obdivujem. Jeho kariérne rozhodnutia, dlhodobú víziu aj dôraz na disciplínu považujem za znaky vysokointeligentného človeka. Veľmi rád si od neho beriem príklad. Počas propagácie mojej debutovej knihy sa jeho slová stali osnovou mojich činov.

Vlastné texty sú najlepšia reklama

Bol som hrdý na dokončený rukopis a s chuťou som vypočítaval, ktoré noviny poctím reklamným výtlačkom. Zoznam nezávislých knižných blogerov visel na nástenke ako terč. Relevantní ľudia o mojej knihe napíšu, vtáčiky budú spievať, kvety rozvoniavať… WTF, Ondrej?! Spamätaj sa.

Ilúzia sa rozplynula, keď som v apríli 2015 na blogu Denníka N uverejnil môj prvý článok. Dostal sa medzi najčítanejšie blogy aktuálneho týždňa. Táto chvíľa sa spojila s Paťovými slovami na albume Bengoro z roku 2006 na adresu rádií, parafrázujem: „Nevadí mi, že nie som hraný, promo si tvrdo robím koncertami.“ Inšpiroval som sa a blogy som videl ako spevák vidí koncerty. Nestačí iba vydať nosič, je potrebné si svoje promo odpracovať. Avšak číhajú nástrahy. Na pódiu sa môže potknúť pred očami ľudí alebo pomýliť si text. Profesionálna chyba môže prísť v každom momente, nezáleží na skúsenostiach.

Možno aj preto je málo autorov kníh, ktorí blogujú. Podľa mňa by mali práve oni zapĺňať tento priestor, poskytovať hodnotné texty a súčasne robiť reklamu vlastným knihám. Neexistuje návod, ale odporúčam každému debutujúcemu autorovi, aby v predstihu budoval komunitu ľudí sledujúcich jeho texty. Tak ako odohrať koncert, aj napísať a šíriť blog je cieľavedomá práca, ktorá prináša výsledky. Svojimi činmi som hodil za hlavu recenzie redaktorov a šírenie ukážok z knihy. Nepotrebujem novinára učupeného v malej kancelárii, aby sa vybúril na mojej práci. Potrebujem, aby si čitateľ vďaka poctivým blogom urobil pozitívnu asociáciu s mojím menom. Začínajúcim autorom radím to isté. Postavte sa pred ľudí a ukážte – toto je moja tvár, môj názor, moja kniha.

Zvyšovať stávku – pridávať nápady, vylaďovať detaily

Počas roka 2016 Paťo promoval svoj pripravovaný album Krstný otec. V duchu filozofie Rap je moje promo pridal ku koncertovaniu nový formát Repíky starej matere na YouTube. Séria krátkych videí je postavená na rapovaní jeho legendárnych skladieb bez efektov a dodatočného strihania. Po prvom videu som bol skeptický voči tomuto nápadu, ale Patrik využil marketingové schopnosti naplno. Vybral zaujímavé miesta natáčania, vyladil oblečenie, prišiel na luxusnom aute. Našťastie zostal verný svojmu humoru. Sledujeme profesionálny výkon, okázalé automobily aj motivačné odkazy. Priebeh je však uvoľnený. Nevyhneme sa smiechu a pozitívnemu pocitu. Patrik sa riadi pravidlom, že divák sa nesmie ani na okamih nudiť. Zaujímavým rapovým videom získava nových fanúšikov a tých dlhoročných utvrdzuje o svojich kvalitách.

Nové a poctivé texty sú pre mňa hlavný marketingový nástroj. Držím sa Patrikovho príkladu – môj čitateľ sa nesmie nudiť. Postupom času som zvýšil náročnosť. Pridal som napríklad samostatný blog v angličtine. Toto rozhodnutie malo viacero následkov – našiel som nových čitateľov, u stálych čitateľov som získal uznanie a odlíšil som sa od priemerných blogerov.

Aktivita na neutíchajúcich miestach

Patrik je na internete prítomný tam, kde sú ľudia. To je ďalšia cenná marketingová lekcia, ktorou sa riadim. Pravidelnou aktivitou si vybudoval publikum aj v rámci súčasných internetových hitov – sociálnych sietí. Zašiel dokonca do famóznych fintičiek, keď vyzval fanúšikov, aby mu napísali otázky ohľadom albumu. Patrik následne zapol priamy prenos cez Facebook a na otázky naživo odpovedal. Iba on a fanúšikovia – vynechal novinárov a médiá. Ak bol v roku 2004 Sám sebe pán, dnes je Sám sebe médiom. K tomu pridal aj facebookový živý prenos z vystúpenia. Je to príklad hodný nasledovania.

Nám autorom nič nebráni, aby sme sa prezentovali sami. Nepotrebujeme tlačené noviny, televíziu ani rádiá. Ľudia sledujú sociálne siete – takže je výhodné sa tam presunúť a vynájsť vlastný marketingový štýl. Svojpomocná reklama si vyžaduje tréning a občasné chyby, ale keď sa to raz naučíte, nezabudnete to. Doba nám dáva nástroje. Prezentujme sa ako prirodzení a dýchajúci ľudia, nie ako strojené celebrity. Patrik uchopil tento prístup. Občas odhaľuje prácu a dáva vážne vyhásenia, občas iba žartuje a zabáva publikum.

Tajomstvo je príprava na show

Celé roky doplácal na ziskuchtivosť bulvárnych novinárov, ktorí ho odmietali vykresliť ináč ako kontroverzného rapera. Na svoj YouTube kanál začal nedávno pridávať krátke dokumenty zo zákulisia svojej práce. K divákom hovorí otvorene a pridáva filozofické posolstvá o nádeji a slobode. Naplno zažívame jeho líderského ducha. Pochybujem, že by takéto verejné video vzniklo, ak by ho nenatočil sám. Ďalšia internetová lekcia od Patrika – všetko musí mať koncovku. V každom videu pripomenie svoj nový album, ako keby bol debutový raper. Každá fotka na Facebooku má odkaz súvisiaci s hudbou. Patrikov prístup zahŕňa aj princíp Urobím to vtedy, keď to nečakáš a tak, ako to nečakáš. Snaží sa vytvárať prekvapenia. Jednotlivé projekty utajuje alebo dáva hmlisté indície. Podstatu si necháva pre seba. Už dávno sa naučil, že je to súčasť show.

Tému knihy som utajoval, až kým nevyšla. Aj moje blogy sú do zverejnenia tajomstvom. Nie je ľahké nehovoriť o nápadoch a odmietať odpovedať na otázky kamarátov a blízkych. V dlhodobom horizonte sa to ale oplatí. Ďalší Patrikov princíp je disciplína. Na koncerte si dáva záležať na bezchybnom výkone. Moje blogy uverejňujem až po vytrvalom tréningu. Píšem každý deň, publikujem iba dvakrát mesačne. Nestačí o téme blogu popremýšľať. Musím ten istý text napísať viackrát. Uverejním ho, až keď sa zbavím prebytočných myšlienok.

Medzi spisovateľmi chýba showmanstvo, ktorým slovenská rapová scéna prekypuje. Bol by som rád, ak by si spisovatelia zobrali od raperov príklad. Nikto nás tak dobre neodprezentuje na trhu ako my sami. Za dva roky blogovania som nadobudol nastavenie – 5 percent ľudí ma bude bezdôvodne obdivovať, 5 percent ľudí ma bude bezdôvodne zatracovať a 90 percent ľudí musím získať na svoju stranu pravidelnou a ciaľavedomou prácou.

Práve sa napríklad pokúšam zapojiť do siete Snapchat. Urobte si účet a skúšajte. Nájdite nickname silverback010, pozývam vás sledovať moje pokusy. Moja kniha sa volá Koniec prázdnoty. Ak máte otázku alebo pripomienku, napíšte mi na kandrac2@gmail.com.

inšpiráciaplánpredajúspech
2 Posts
Ondrej Kandráč
Ondrej Kandráč má 28 rokov, býva v Rudňanoch, prechodne v Bratislave. Je autor knihy Koniec prázdnoty (Bratislava, 2016) a blogov worldpaintedblog.com a fiftyshadesofzen.tumblr.com. Od apríla 2015 do januára 2017 blogoval aj na Denníku N.
  • Prečo každý text potrebuje korektúru?
    Previous ČlánokPrečo každý text potrebuje korektúru?
  • Next ČlánokISBN - ostaňte jedineční v mori kníh
    Prečo každý text potrebuje korektúru?

Related Posts

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
Selfpublishing

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: oplatí sa farebná tlač s print on demand?

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?
Prípadové štúdie

Prípadová štúdia: kedy sa oplatí print on demand?

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Chcete sa stať úspešným spisovateľom?

Prihláste sa do nášho newslettra 🙂 1x za mesiac posielame tipy na užitočné články, nástroje, novinky z vydavateľského sveta. BONUS: špeciálne zľavy na vydavateľské služby!



    Nenašli ste, čo ste hľadali?

    Napíšte nám e-mail

    Ak si nie ste istí, odkiaľ začať alebo máte špecifickú otázku

    Kontakt: napisavydaj@publico.sk
    Copy