Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
    • Knižný crowdfunding
  • Cenník
    • Online kalkulačka
    • PREMIUM+
    • CHOICE+
    • BASIC+
  • Blog
  • Kontakt
Publico

Ako napísať dobré autorské bio

Home / Blog / Marketing / Ako napísať dobré autorské bio

Ako napísať dobré autorské bio

By Monika Zbínová inMarketing, Návody

Môžete mať na konte stostranové romány či desiatky poviedok, fantázia vám môže pracovať naplno od rána do večera, no pri pohľade na nadpis tohto článku ste sa zľakli. Nič si z toho nerobte. Veľa skvelých autorov sa zasekne na tom, keď majú písať o sebe. Preto sa dnes mrkneme na to, ako napísať autorské bio úplne bezbolestne.

Načo potrebujete bio?

Trojpísmenková skratka, ktorou označujeme aj zeleninu, je (nielen) v spisovateľskom svete označením pre krátky životopis autora. Ten sa umiestňuje do tiráže knihy, na webe autora či pod anotáciou knihy v internetovom kníhkupectve.

Bio určite nerozhoduje o úspechu autora alebo jeho kníh, je však ďalšou pákou, ktorá vám môže dopomôcť presadiť sa.

Ako napísať dobré autorské bio?

1. Buďte struční

Autorské bio nie je životopis. 250 slov sa udáva ako orientačný rozsah, no pre niektoré účely ho budete potrebovať ešte skrátiť. V každom prípade ho umelo nenaťahujte. Bio by malo poskytnúť čitateľom obraz o vás v priebehu pár sekúnd. Preto vám v mnohých prípadoch najlepšie poslúži rozsah cca jedného odseku – napríklad ako je tento, ktorý práve čítate.

2. Píšte v tretej osobe

Nie je to pravidlo, skôr barlička, ak máte problém písať o sebe v prvej osobe a vyzdvihovať svoje prednosť. #skromne

3. S minulosťou opatrne

Čím ste starší, tým viac toho máte za sebou. A tým viac toho budete chcieť spomenúť – veď všetko je podľa vás dôležité a tvorí to vašu históriu. Ale pozor, nie každý detail je rozhodujúci pre predstavenie vás ako autora. Nesnažte sa autorské bio prepchať informáciami, ktoré by nezaujímali ani vášho zamestnávateľa či lekára.

Okrem toho, autorské bio by nemala byť slohová práca s úvodom, jadrom a záverom. Preskočte všetky nudné fakty a poďte rovno k tomu, čo je je skutočne podstatné. Ak píšete detektívne príbehy odohrávajúce sa na Kysuciach, kde už 20 rokov bývate, pokojne to spomeňte. V opačnom prípade to nikoho nebude zaujímať.

4. Na vašich starších knihách (ne)záleží

Ak ste Stephen King, všetci už vedia, čo ste napísali. Ak ste neznámy autor, nikoho to nezaujíma. Preto opäť starostlivo zvážte, čo zo svojej tvorby chcete vymenovať. Napísali ste pokračovanie pomerne úspešnej knihy? Určite to spomeňte. Vydali ste 5 kníh, ktoré ale nikto nepozná? Odpoveď asi tušíte.

5. Spomeňte svoje úspechy

Ste finalista Martinus Ceny fantázie, zúčastnili ste sa súťaže Poviedka, príp. vaša kniha získala iné významné ocenenie? Informácia, ktorá vám urobí u čitateľov očko. Informácia o predchádzajúcom literárnom úspechu môže výrazne pomôcť najmä pri debutoch. Zrazu nie ste pre čitateľskú verejnosť úplne neznámy a ak vás pozitívne ohodnotila literárna porota, vaša kniha pravdepodobne nebude béčková.

6. Buďte relevantní

Ak píšete knihy pre ženy na materskej, môžete spomenúť, že sama vychovávate 3 deti. Ste policajt? Spomeňte to pri detektívkach. Ak ste učiteľ, je to dôležité spomenúť to pri vydaní učebníc či príručiek. Precestovali ste celý svet? Nezabudnite to zmieniť pri knihe o cestovateľských zážitkoch.

7. Získajte odstup

Je ťažké zmapovať svoj život a (spisovateľskú) kariéru objektívne. Skúste poprosiť svojich priateľov či členov rodiny (alebo dokonca čitateľov), aby vám pomohli určiť kľúčové aspekty vášho životného príbehu.

8. Napíšte viac verzí

…a vyberte z nich tú najlepšiu, prípadne tú najlepšiu vytvorte skombinovaním najzaujímavejších častí viacerých verzií. Aj v tomto môžu výborne pomôcť nezávislí poradcovia z radov najbližších.

9. Pridajte človečinu

Ste spisovateľ, nie novinár. Fakty sú dôležité, ale nezabudnite na štipku kreativity. Nepíšete predsa text pre Wikipédiu. Popustite uzdu fantázii, pridajte šťavu, trošku vtipu a poriadne zamiešajte. Dobrú chuť!

Ako vyzerá vaše bio? Skopírujte ho do komentáru, radi vám poradíme, ohodnotíme a navrhneme úpravy.

anotáciaknižný trhnávodúspech
98 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Ako zarobiť s biznis knihou?
    Previous ČlánokAko zarobiť s biznis knihou?
  • Next ČlánokE-knihy, ktoré je radosť čítať
    Ako zarobiť s biznis knihou?

Related Posts

7+1 tip ako dostať svoju knihu do kníhkupectva
Marketing

7+1 tip ako dostať svoju knihu do kníhkupectva

Literárne zákulisie: čo je knižná tiráž a ako sa tvorí?
Návody

Literárne zákulisie: čo je knižná tiráž a ako sa tvorí?

Najčastejšie chyby v literárnych textoch – ako sa im vyhnúť?
Návody Písanie

Najčastejšie chyby v literárnych textoch – ako sa im vyhnúť?

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?
Návody

Knižný dizajn: ako pripraviť knihu do tlače vlastnými silami ?

2 Comments

  1. Majka
    Reply
    10 augusta 2017

    Článok je pekný, ale chýba mi tu zopár konkrétnych príkladov

    Reply
    • Monika Zbínová
      Reply
      11 augusta 2017

      Máš pravdu 🙂 Ak na nejaké (pozitívne prípady) narazím, určite ich ešte doplním 🙂

      Reply

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Čo robíme?

  • Vydanie knihy
  • Balíček PREMIUM+
  • Cenník

O nás

  • O nás
  • Blog
  • Pridajte sa k nám

Info

  • Kontakt
  • Publicopedia
  • GDPR

Prihláste sa do newslettra



      publico-logo-white

      © Dibuk, s.r.o. 2024

      Copy