Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
    • Knižný crowdfunding
  • Cenník
    • Online kalkulačka
    • PREMIUM+
    • CHOICE+
    • BASIC+
  • Blog
  • Kontakt
Publico

Ako stanoviť cenu knihy?

Home / Blog / Ako začať? / Ako stanoviť cenu knihy?

Ako stanoviť cenu knihy?

By Monika Zbínová inAko začať?

Napísali ste knihu? Gratulujem! Určite sa neviete dočkať, kedy sa začne predávať a ako na ňu zareagujú čitatelia. Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú budete predtým musieť rozriešiť, je ako stanoviť cenu knihy.

Je niekoľko spôsobov, ako sa na určenie ceny e-knihy pozrieť.

Vysoká verzus nízka cena

nízka cena

+ Nikto nemíňa rád veľké sumy za niečo, čo zatiaľ nepozná. Nižšia cena môže presvedčiť viacerých kupujúcich, aby dali vašej knihe šancu.
– Špekulanti môžu zase rozmýšľať opačne – keď sa kniha predáva za príliš nízku sumu, znamená to, že nemá čo ponúknuť?

vysoká cena

+ Vyššia cena sa bude páčiť tým, ktorým ide hlavne o kvalitu a ktorí vytušia, že za vysokou cenou sa ukrýva väčšia hodnota.
– A naopak ľahko odradí tých, pre ktorých bude luxusnejšia cena skrátka privysoká.

Ako stanoviť cenu knihy?

Cena na trhu

Aby ste si urobili aspoň zbežnú predstavu o tom, v akej hladine by sa mala cena vašej knihy pohybovať, je dobré urobiť si malý prieskum trhu. Za akú cenu sa u nás predávajú knihy v rovnakom alebo podobnom žánri?

Píšete detektívky? Zistite si, za koľko sa predáva Dominik Dán. Je to niečo medzi sci-fi a fantasy? Inšpirujte sa Červenákom. Alebo román pre ženy? Zorientujte sa cenami, za aké predáva svoje knihy vydavateľstvo Motýľ alebo Slovenský spisovateľ. Takto získate predstavu, za koľko sa predávajú knihy, ktoré čitatelia skutočne kupujú, a teda sú ochotní v danom žánri minúť. Uvedené príklady sa týkali síce beletrie, ale rovnako môžete postupovať aj v prípade poézie či non-fiction literatúry (učebnice, návody, odborná literatúra).

Spočítajte si náklady

Dnes už málokto vydáva knihu kvôli zisku, veď ani tí najúspešnejší slovenskí spisovatelia nemôžu povedať, že by na predaji svojich kníh zázračne zbohatli. Na druhej strane, bolo by určite fajn, keby sa vám vrátila aspoň časť investícií, ktoré ste do knihy vložili.

Buďte na začiatok skromní a nesnažte sa „naúčtovať“ si čas, ktorý ste pri písaní knihy strávili. Asi by ste sa veľmi rýchlo dostali k závratným sumám. Berte teda samotné písanie ako svoj vklad a sústreďte sa hlavne na konkrétne náklady.

Tie vám určite vznikli (alebo ešte vzniknú) pri spracovávaní textu knihy. Ak má kniha vyzerať a pôsobiť profesionálne, určite by ste si ju mali nechať skontrolovať po jazykovej stránke, či tam nie sú pravopisné chyby, preklepy a pod. Okrem toho potrebujete niekoho, kto vám pripraví obálku knihy, prípadne sa postará aj o ilustrácie. V prípade e-knihy nemusíte uvažovať o sadzbe a tlači knihy, čo je veľká výhoda. Ak máte premyslené aj nejaké marketingové aktivity (tvorba webstránky pre knihu, propagácia cez internet, na sociálnych sieťach), pokojne ich tiež môžete zahrnúť do nákladov.

Akým číslom náklady vydeliť? Pri tlačenej knihe je to jednoduché – keď si dáte vytlačiť napríklad 500 kusov, ľahko si vypočítate náklady na 1 knihu. Pri e-knihe je to komplikovanejšie, keďže fyzicky neexistuje a môžete jej predať desiatky, ale aj tisícky kusov. Súvisí to aj so samotnou filozofiou vysokej vs. nízkej ceny, o ktorej sme už hovorili. Odporúčam byť v tomto prípade viac pesimistom – naplánujte si, že predáte len niekoľko desiatok kníh. Ak sa vám bude dariť, ostatné bude váš zisk.

Hlas ľudu, hlas Boží

Táto metóda je trochu náročnejšia na organizáciu. Môžete ju použiť v prípade, že už máte premyslený rozsah, v akom sa bude cena pohybovať, ale samozrejme môžete po nej siahnuť aj pri prvotnom rozmýšľaní o cene.

Budete potrebovať niekoľkých priateľov či známych, ktorým dáte knihu prečítať a necháte si s cenou knihy od nich poradiť. Ideálne by to mali byť ľudia, ktorí podobné knihy čítajú, aby vedeli knihu a jej cenu dobre posúdiť. Ak napríklad napíšete knihu o internetovom podnikaní, ideálne je posunúť ju ľuďom, ktorí sa tejto činnosti skutočne venujú, prípadne už z tejto oblasti aj prečítali nejaké iné knihy.

Testujte

Zvoľte si cenu, za ktorú sa bude kniha predávať prvý mesiac a počas druhého mesiaca ju zmeňte. Zistíte, či ľudia knihu nekupujú kvôli vysokej cene. Viackrát hýbte s cenou a zistíte, aká bude najoptimálnejšia.

Kto je váš čitateľ?

Komu knihu predávate? Určite stanovíte inú cenu, ak bude kniha určená podnikateľom, inú mamičkám na materskej dovolenke.

Dlhodobé plány

Plánujete tých kníh napísať niekoľko? Hlavne internetoví podnikatelia majú v hlave plno nápadov aj na niekoľko e-kníh za sebou. V takom prípade je dobrou stratégiou nastaviť cenu prvej knihy nižšie, vybudovať si pomocou nej svoj okruh čitateľov a pri ďalších tituloch s cenou pokojne aj vyššie.

Na čo netreba zabudnúť

Nech už zvolíte pri stanovovaní ceny vašej knihy akúkoľvek metódu, nezabudnite, že cena je len jedným z marketingových nástrojov, ktoré môžete použiť.

cena
98 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Ako urobiť prvý krok k vlastnej knihe
    Previous ČlánokAko urobiť prvý krok k vlastnej knihe
  • Next ČlánokNapíš a vydaj knihu za 3 hodiny
    Ako urobiť prvý krok k vlastnej knihe

Related Posts

5 dôvodov, prečo sa oplatí absolvovať editorskú redakciu
Ako začať? Písanie

5 dôvodov, prečo sa oplatí absolvovať editorskú redakciu

Spolupráca s Publicom: Pomoc autorom je viac ako biznis
Ako začať?

Spolupráca s Publicom: Pomoc autorom je viac ako biznis

10 krokov, ako napísať knihu
Ako začať? Návody Písanie

10 krokov, ako napísať knihu

3 veci, ktoré by ste mali urobiť predtým ako začnete písať knihu
Ako začať?

3 veci, ktoré by ste mali urobiť predtým ako začnete písať knihu

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Čo robíme?

  • Vydanie knihy
  • Balíček PREMIUM+
  • Cenník

O nás

  • O nás
  • Blog
  • Pridajte sa k nám

Info

  • Kontakt
  • Publicopedia
  • GDPR

Prihláste sa do newslettra



      publico-logo-white

      © Dibuk, s.r.o. 2024

      Copy