Rozhovor s Michalom Kopeckým: „Autor by mal venovať toľko času propagácii knihy ako jej písaniu“

Michal je mladý šikovný chalan, ktorému sa za 5 rokov podarilo nielen vybudovať úspešný blog, ale aj vydať dve knihy. Obe sa vyšplhali na prvé miesta v rebríčkoch a predali sa z nich tisícky kusov. 

Pred týždňom sa dostali do predaja aj ich elektronické verzie, s ktorých výrobou a predajom pomohlo Publico, preto som sa rozhodla Michalovi položiť niekoľko otázok.

Na úvod otázka, ktorá ma zaujíma pri každom autorovi. Čítaš knihy? Aké?

Čítam, pravidelne :). Prečítal som už desiatky a desiatky kníh. Najradšej motivačná a biznis literatúra a do toho sa dovzdelávam ohľadom vzťahov medzi mužmi a ženami.

Podľa čoho si vyberáš, čo budeš čítať?

Rozdelil by som to asi do 3 kategórií. Na odporúčanie známych, ktorí niečo čítali a je to podľa nich pecka, ak má niečo veľa pozitívnych hodnotení a je v rebríčkoch predajov hore, alebo ak mi niečo práve padne do oka, chytím to do ruky, prelistujem to a dáva mi to zmysel (ak to zapadá do niektorého z typov literatúry, ktorú čítam).

Príťažlivosť, Ako ju získať

Vydal si dve knihy – Príťažlivosť a Ako ju získať -, ktorým predchádzal (ešte stále) úspešný blog. Predstavíš svoj projekt našim čitateľom, ktorí ťa ešte nepoznajú?

Nepoznajú ma? To snáď ani nie je pravdepodobné! (žartujem). Pred vyše 5 rokmi som založil blog akozbalit.sk, ktorý dodnes navštívilo cez 2,5 milióna čitateľov zo Slovenska a Čiech, kde prinášame ženám lepšie zážitky s mužmi.

Kedy ti prvýkrát napadla myšlienka vydať knihu?

Zaujímavé na tom je, že myšlienka vydať knihu prišla ešte v roku 2011 (teda pred samotným založením blogu). Vtedy som chcel dať dohromady moje autentické príbehy so ženami, ktoré som si vždy po úspešnom stretnutí zapisoval. Posielal som to aj svojim kamarátkam a tie sa na tom náramne bavili a posmeľovali ma k tomu, aby som to vydal. Nechcel som však vydávať knihu ako neznámy autor od nuly, kedy ma nikto nepoznal, a tak mi napadlo založiť blog, kde by som publikoval prvé články, spravil som si meno, predal som prvé kusy a potom by som s tým prišiel za kníhkupectvami, aby ma chceli predávať. Paradoxné je, že tá pôvodná kniha nakoniec nikdy nevznikla

Ani nevznikne?

Nikdy nehovor nikdy ;).

Urobil by si to s odstupom času inak? Najskôr kniha?

Asi by som to spravil presne takisto. Vybudoval by som si publikum, ktorému by som tú knihu mohol predávať. Rád sa spolieham v tomto na seba. Taktiež knihy pre ženy, ktoré chystám, vyjdú až po tom, ako vybudujem publikum.

A teraz čisto hypoteticky: predstav si, že je rok 2017, ty máš veľa skúseností a materiálu na napísanie knihy, ale nevieš nič o blogoch, social media, marketingu a pod.

Tak sa len prežehnám a budem sa modliť, že napíšem takú brutálnu knihu, že ju bude chcieť vydavateľstvo/distribútori samé propagovať a šíriť a ľuďom sa bude tak páčiť, že jej budú dávať pozitívne hodnotenia a šíriť ju medzi svojimi známymi.

Ak to nie je tajné, koľko kníh si zatiaľ predal?

Je to zatiaľ vyše 5000 kusov za obe knihy.

Ako ju získať Príťažlivosť

To je pekné číslo. Čo myslíš, že k tomu najviac prispelo, resp. čo podľa teba najviac zaúčinkovalo pri propagácii knihy? Existujúci blog, internety, rozhovory v médiách…?

Príprava a marketing. Išlo a zacielenú a premyslenú kampaň „se vším všudy“. Dohoda o podpore s Martinusom, rozhovory v médiách, masírovanie mojich priateľov a celej mojej databázy v období ešte pred samotným predajom knihy, atraktívny obsah a obálka… a koniec koncov reálna pomoc ľuďom, ktorí to potrebovali a následné šírenie už prirodzene medzi nimi .

Ako ju získať v TOP 10 v Martinuse

Ako dlho si knihy písal?

Celý život. 🙂 Teraz konkrétnejšie: prvú som napísal za niečo vyše 10 hodín. Ale to sa mi podarilo len preto, že daný obsah som už niekde mal spracovaný a tu som ho len prispôsobil a rozšíril pre potreby knihy. Druhá kniha mi trvala od prípravy, dávania dokopy obsahu, písanie, nahlas prečítanie a uzavretie celkom 84 hodín.

Koľko ľudí na knihe pracovalo?

Pracoval som na nej ja (písanie, promo, marketing, rozhovory), moja žena robila korektúru a môj grafik robil sadzbu a grafiku. Plus kočka z tímu riešila PPC reklamu a ďalšia zháňala rozhovory a partnerov.

Uvažoval si osloviť aj nejaké vydavateľstvo alebo ti bolo jasné, že si chceš všetko manažovať sám?

Mne bolo jasné hneď, že si to chcel riešiť všetko sám Pretože som s tým chcel robiť rôzne čáry-máry, ktoré by mi u vydavateľstva neprešli (kniha za poštovné, promo, atď.). A keďže som nepotreboval investora (vydavateľstvo), ktorý by mi zastrešoval výrobu knihy, tak som si to išiel po svojej ceste. A spravím to znova :).

Aký máš vzťah k e-knihám? Tie sa dostali do predaja až teraz (aj s prispením Publica). Bolo to tiež súčasťou tvojej stratégie alebo si im len neprikladal veľký význam?

Mám k nim neutrálny vzťah. Rád si prečítam aj knihu tlačenú, no napr. z Amazonu si objednávam eknihy do môjho tabletu a tam ich čítam. Aj e-knihy sú súčasťou mojej stratégie (najprv som mal len PDF), pretože viem, že niektorí čitatelia majú radšej tento formát, resp. sa nemôžu k tlačenej knihe dostať, pretože sú napr. v zahraničí. Tiež som vytvoril k obom knihám audio verziu.

Rozhovor s Michalom KopeckýmMyslíš si, že vydanie knihy je v dnešnom svete pre biznis dôležité? Alebo stačia online formy reklamy?

Až po vydaní mojej prvej knihy Príťažlivosť som si skutočne uvedomil, aké dôležité je mať aj fyzický produkt a prepojiť oba svety. E-kniha či online kurz je jedna vec, no keď môžu držať ľudia váš produkt v rukách a fotiť sa s ním, tak je to skutočný balzam na dušu :). Určite to aj ľudia lepšie vnímajú a ste v pozícii experta na danú oblasť, ak ste vydali knihu (aj keď to vôbec nedáva logiku).

Nedáva logiku?

To je ako keď má niekto biely plášť alebo uniformu. Automaticky mu prikladáme väčšiu autoritu, aj keď to tak vôbec nemusí byť.

Predstav si, že ťa ako odborníka na marketing osloví začínajúci neznámy autor, ktorý práve vydal svoju prvú knihu s otázkou, ako ju propagovať. Kniha má kvalitný obsah, pekný dizajn, profi obálku, žiadne chyby a predsa sa nepredáva. Čo by si mu poradil?

Knihu predáva marketing, nie obálka či obsah. Čiže by som mu poradil sadnúť si späť na zadok a venovať minimálne toľko času propagácii knihy ako jej písaniu. Kto ťa môže podporiť? Aké kanály využiješ na jej propagovanie? Akú stratégiu máš k spusteniu knihy? Aké bonusy k nej dáš na podporu predaja? Koľko si môžeš dovoliť dať do reklamy? A mnohé ďalšie otázky, vďaka ktorým sa začne kniha „samovoľne“ šíriť.

Ďakujem za rozhovor! 🙂

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár