Vydavateľský plán ako pomôcka pre nezávislého autora

Nový rok nie je len časom predsavzatí, ale aj dôležitých životných rozhodnutí. Možno sa aj vy v tomto období rozhodujete vydať svoju prvú knihu, a preto chcem začať s témou, ktorá vám pri tom môže veľmi pomôcť.

Knižný vydavateľský plán je pre začínajúceho autora takmer životne dôležitou vecou. Nie je to plán, ako knihu napísať, ide skôr o to, čo s ňou robiť ďalej. Mnohí autori v tom nemajú vôbec jasno, rozhodujú o veciach intuitívne, a potom sa čudujú, ak veci nejdú podľa ich predstáv.

Prečo by ste si mali vytvoriť vydavateľský plán?

1. Aby ste nerobili veci náhodne. Či ste študent, žena na materskej alebo dôchodca, a chcete vydať knihu, vždy to znamená, že vstupujete do vôd biznisu.

Už ste počuli o podnikateľoch, ktorí riešia veci len ako prídu? Nikto sa nebudí rano s myšlienkou: uvidím, čo bude dnes a podľa toho sa zariadim, každý podnikateľ chce mať vývoj svojho projektu pevne v rukách.

Je úplne logické, že potrebujete nejaký plán, podľa ktorého budete postupovať. Pokojne môže mať rozsah jednej A4 (použite napr. našu šablónu vydavateľského plánu), nemusia a ani nemajú to byť lajstrá plné prázdnych rečí.

2. Aby ste sa mohli vyhnúť neúspechu. Možno totiž pri písaní svojho plánu prídete na to, že na mnohé otázky nepoznáte odpoveď, nie ste si istí, a podľa toho sa môžete rozhodnúť, či má vôbec zmysel knihu vydať.

3. Aby ste mohli lepšie spolupracovať. Máloktoré vydanie knihy je len one man show, často je do toho zapojených viacero ľudí či firiem.

Aj Publico oslovujú rôzne typy autorov. Žiaľ, nie každý má jasnú víziu, čo vlastne chce s napísanou knihou urobiť. Sme preto veľmi radi, keď na nás narazí autor, ktorý je ambiciózny a má vopred jasný plán. Spolupráca na vydaní takýchto kníh je oveľa hladšia a o to väčšiu radosť máme potom aj z autorovho úspechu.

Vízia a ciele

Asi najpodstatnejšou časťou vydavateľského plánu je sformulovanie si svojej vízie. Kedykoľvek budete v budúcnosti chcieť urobiť nejaké rozhodnutie, môžete sa k nej vrátiť a zamyslieť sa, či je toto rozhodnutie v súlade s tým, čo ste si naplánovali.

Tu je pár otázok, ktoré vás pri vytváraní vízie môžu nasmerovať:

  • Prečo píšete knihu? Je vašou víziou zmeniť svet, zarobiť peniaze, podporiť svoju firmu, využiť svoj literárny potenciál?
  • Čo je vaším cieľom? Stať sa známym spisovateľom na Slovensku, alebo máte dokonca ambíciu napísať celosvetový bestseller? Chcete sa stať expertom vo svojej oblasti a kniha je len jedným z produktov, ktoré na podporu svojej témy vytvárate?

A teraz prakticky:

  • Kto sa bude na knihe podieľať?
  • Kto si ju môže chcieť kúpiť?
  • Čím je kniha jedinečná?
  • Ako ju chcete propagovať?
  • A čo budete robiť, keď sa vám to nepodarí?

Financovanie

Málokto je až taký odvážny, že by plánoval vyžiť z príjmov za predaj knihy. Reálnejším očakávaním v tomto smere je prilepšiť si k aktuálnemu príjmu (väčšinou zo zamestnania). Minimálnou víziou každého autora by mala byť návratnosť financií, ktoré do vydania knihy investuje. Kde tieto peniaze získať?

V prvom rade sa treba zamyslieť, čo vlastne budete potrebovať finančne pokryť. Aj k tejto časti nájdete praktickú pomôcku v našej šablóne vydavateľského plánu.

Už počas písania knihy by ste mali vedieť, koľko vás bude stáť:

  • korektúra knihy
  • dizajn knihy (ak ste technický antitalent alebo pôjde o náročnejšiu grafiku)
  • obálka knihy
  • tlač a/alebo spracovanie do e-knihy
  • propagácia (ak chcete využiť aj iné ako bezplatné riešenia, napr. bannery v kníhkupectvách a pod., tvorba blogu/webu)

Nesnažte sa ihneď robiť kompromisy, ale preskúmajte terén a napíšte si reálne náklady, ktoré by ste chceli mať pokryté. Odfláknutá kniha vám nezarobí nič, šetriť sa vám za každú cenu neoplatí.

Až v ďalšom kroku sa zamyslite nad tým, z akých zdrojov túto sumu môžete pokryť. Môžete si to dovoliť z vášho bežného príjmu alebo krátkodobých úspor? Alebo ide o sumu takú nereálnu, že je ohrozené samotné vydanie knihy, do ktorého vkladáte toľko nádeje? Potom sa poobzerajte po obľúbenom spôsobe financovania už snáď čohokoľvek a vyskúšajte crowdfunding (davové financovanie).

U nás sa takto podarilo získať peniaze Tereze Oľhovej a Martine Sľúkovej na knihu Inak sa mám fajn, crowfunding vyskúšal aj Peter Krištúfek. V Česku takto vydal svoju knihu poviedok známy novinár Miloš Čermák, hoci o ponuky z vydavateľstiev nemal núdzu. Využiť môžete lokálne crowfundingové portály ako hithit.com alebo startovac.cz.

Poslednou časťou vydavateľského plánu by mala byť stratégia predaja. Knihu máte možnosť publikovať a predávať:

  • ako tlačenú knihu
  • ako e-knihu
  • ako tlač na objednávku (print-on-demand)
  • cez distribútorov alebo priamo

S predajom samozrejme súvisí aj nastavenie optimálnej ceny e-knihy. Tomu sa venujeme podrobnejšie v iných článkoch, ale aj tu si môžete naplánovať, od akej ceny by ste sa chceli odraziť (a ktorá vám pri odhadovanom predaji pomohla v návratnosti vašej investície), môžete si naplánovať predpredaj či akciovú cenu e-knihy pri príležitosti Vianoc, letných prázdnin či za iných okolností.

Stiahnite si ešte dnes našu šablónu vydavateľského plánu a naplánujte si svoj knižný úspech!

Monika Zbínová

Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem e-knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!

Pridať komentár