Publico
  • Úvod
  • O nás
    • Pridaj sa k nám
  • Vydanie knihy
    • Editorská redakcia
    • Korektúry
    • Obálka
    • Sadzba
    • Sprievodné údaje
    • Tlač knihy
    • E-kniha
    • Predaj knihy
    • Sledovanie predajov
    • Promo
    • Knižný crowdfunding
  • Cenník
    • Online kalkulačka
    • PREMIUM+
    • CHOICE+
    • BASIC+
  • Blog
  • Kontakt
Publico

Prečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?

Home / Blog / Selfpublishing / Prečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?

Prečo čítame knihy, ktoré (ne)kupujeme?

By Monika Zbínová inSelfpublishing

Motivácia k tomu, prečo zhromažďujeme a čítame knihy, môže byť rôzna. Aby sme lepšie pochopili, čo sa deje v hlavách potenciálnych čitateľov, rozdelíme si ich do niekoľkých kategórii podľa toho, čo ich k nákupu kníh poháňa.

Dôvod č. 1: Zabav ma

Prvým a najčastejším dôvodom, prečo si človek kúpi knihu, je ten, aby sa do nej hneď začítal a mohol byť dlhšiu chvíľu ponorený do jej sveta. Týka sa to hlavne beletrie, pri ktorej nemáme problém stráviť celé hodiny (aj dni) vo fiktívnych svetoch našich literárnych hrdinov.

Sem patria knihy, ktoré po nákupe začneme čítať ihneď alebo najneskôr do niekoľkých dní. Ak nás kniha baví, dokážeme ju prečítať veľmi rýchlo a veľmi často ju potom odporúčame svojim priateľom a známym.

Knihy v tejto kategórii majú vysoký index dočítania a vysokú mieru ďalších odporúčaní.

Dôvod č. 2: Zabav ma neskôr

Je veľa kníh, ktoré neplánujeme čítať hneď, ale kupujeme ich skôr dobudúcna. Stačí objaviť výpredaj e-kníh alebo zaujímavú akciu a naše knihomoľské inštinkty sa ihneď ozývajú.

Takéto tituly majú síce dobré predaje, ale často ostávajú nečítané. Platí to hlavne o e-knihách, ktoré sa oveľa ľahšie stanú neviditeľnými v našich digitálnych knižniciach a usádzajú sa tam ako elektronický prach.

Svojim autorom a vydavateľom síce prinášajú zisk, ale keďže ich index dočítania je nižší, majú tiež oveľa menšiu mieru ďalších odporúčaní.

Dôvod č. 3: Informuj ma

Občas si kupujeme aj knihy, ktoré nás majú skôr niečo naučiť ako zabaviť. Hovoríme teda o nebeletristickej, čiže non-fiction literatúre. V závislosti od kvality knihy môžu mať vyšší aj nižší index dočítania a ich miera ďalších odporúčaní býva väčšinou veľmi nízka.

Špeciálnou kategóriou sú motivačné a biznis knihy. Hoci mávajú vyššie predaje, čitatelia sa málokedy dostanú ďalej ako po prvú kapitolu. Napriek tomu sú pomerne dobre ďalej odporúčané osobne aj virtuálne.

Dôvod č. 4: Musím ťa prečítať

Sú knihy, ktoré by sme si nekúpili dobrovoľne, ale z nejakého dôvodu sme donútení ich prečítať. Najčastejšie sú to knihy z povinného čítania v škole, učebnice na univerzitách alebo odborné knihy, ktoré potrebujeme mať načítané kvôli výkonu našej práce. Alebo skrátka preto, že sa sami chceme v niečom zdokonaliť.

Dôvod č. 5: Mala by som ťa prečítať

Občas cítime spoločenský tlak prečítať nejakú knihu, hlavne tie, o ktorých sa najviac hovorí. Pre niekoho je to 50 odtieňov sivej, pre iného Da Vinciho kód alebo iný bestseller. Čo ich spája je fakt, že sú to zväčša knihy mimo nášho žánru a normálne by sme po takej knihe nesiahli. Ale keď o nej hovoria všetci, tak musíme aj my.

Knihy vyvolávajúce sociálny buzz sa veľmi dobre predávajú, no majú oveľa menší index dočítania, a ak ich dočítame, niekedy ich len tak preletíme. Je rozdiel medzi knihou typu je to brak, ale všetci o tom hovoria a inou, o ktorej sa veľa hovorí, ale v pozitívnych súvislostiach (napr. ako v posledných dňoch o Stručnom etymologickom slovníku).

Dôvod č. 6: Chcem vyzerať múdro

Knihy sú symbolom inteligencie, vzdelanosti, múdrosti, a existuje veľa kníh, ktoré z človeka robia sčítanú osobu. Často ich kupujeme, ale reálne nečítame (stačí dobrý pocit alebo dojem z ich vlastnenia).

Patrí sem klasická literatúra (napr. Dostojevský) alebo knihy ovenčené literárnymi cenami či autormi, ktorí získali Nobelovou cenou. Občas ide o knihy, ktoré by jednou nohou patrili aj do predchádzajúcej kategórie.

Takéto knihy si oveľa častejšie kupujeme v klasickej tlačenej verzii (nikto nemôže oceniť, čo máme v čítačke e-kníh) a nezriedka sa ich čítaním chválime aj na sociálnych sieťach.

Majú síce nízky index dočtania, no oveľa viac ich odporúčame svojim priateľom a známym. Lebo vďaka tomu dobre vyzeráme.

Dôvod č. 7: Potrebujem darček

Kniha je perfektný darček, stále oveľa častejšie však darujeme tlačené knihy ako tie elektronické. Väčšinou darujeme knihy, ktoré si myslíme, že budú obdarovaného baviť, no niekedy aj preto, že máme pocit, že by si konkrétnu knihu mal skrátka prečítať, aj keď to nie je úplne jeho šálka kávy.

Dôvod č. 8: Impulz

Sem sčasti patria knihy, ktoré si kupujeme dobudúcna, no oveľa viac také, ktoré kupujeme v určitom kontexte. Napríklad keď plánujeme dovolenku v Prahe, kúpime si knihu, ktorej dej sa tam odohráva, alebo keď sa chystáme na besedu s nejakým autorom, kúpime si jeho knihu, aby sme si ju dali podpísať.

To je 8 základných dôvodov, prečo kupujeme a čítame knihy. Z akého dôvodu by si mali kúpiť a prečítať tú vašu? Napíšte nám to do komentárov.

knižný trhpredajúspech
98 Posts
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!
  • Čo je Goodreads a prečo by ho mal používať každý autor?
    Previous ČlánokČo je Goodreads a prečo by ho mal používať každý autor?
  • Next ČlánokAko vybrať kľúčové slová pre knihu a zvýšiť tak jej predaj
    Čo je Goodreads a prečo by ho mal používať každý autor?

Related Posts

Martin Kasarda: Kniha – najväčší vynález ľudstva
Selfpublishing

Martin Kasarda: Kniha – najväčší vynález ľudstva

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu
Selfpublishing

Daňové priznanie autorov-vydavateľov a príspevky do Literárneho fondu

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov
Selfpublishing

Pripravujeme: prémiové balíčky pre ambicióznych autorov

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa
Selfpublishing

Chcete vydať knihu pred Vianocami? Poponáhľajte sa

Pridaj komentár (Cancel reply)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*

Čo robíme?

  • Vydanie knihy
  • Balíček PREMIUM+
  • Cenník

O nás

  • O nás
  • Blog
  • Pridajte sa k nám

Info

  • Kontakt
  • Publicopedia
  • GDPR

Prihláste sa do newslettra



      publico-logo-white

      © Dibuk, s.r.o. 2024

      Copy