Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie

Predajcu vašej e-knihy si nemusíte vyberať ako obľúbený futbalový klub alebo náboženstvo. Pokojne ich môžete mať niekoľko. Vlastne by ste ich mali mať čo najviac. Ale nie všetkých a za každú cenu.

Amazon všemohúci?

Ak nie ste na Amazone, neexistujete.

Takýto dojem ľahko nadobudnete už po prečítaní zopár článkov na internete. Niet sa čo diviť – Amazon je celosvetovo najväčším predajcom e-kníh. Jeho podiel na trhu je okolo 50 – 60 %, zvyšok sa rozdeľuje medzi Apple, Barnes & Noble, Kobo a ďalších.

Internetoví redaktori sa preto predbiehajú v podrobných návodoch, ako svoju knihu dostanete do obchodov všetkých knižných gigantov. Je predsa logické, že ak chcete na predaji knihy zarobiť, musíte ju ponúknuť tam, kde sú všetci.

Alebo nie?

Domáci vyhrávajú

Pomyslite si teraz na svojho obľúbeného autora, prípadne na knihu, ktorú si plánujete najbližšie kúpiť. Chystáte sa nakupovať cez Amazon? Pochybujem. (Vlastne tam takmer žiadne slovenské alebo české knihy nie sú.)

Či už knihy kupujete v Martinuse alebo v inom internetovom kníhkupectve, pravdepodobne je to slovenský alebo český obchod. Ak chcete čítať knihy v rodnom jazyku, nepôjdete ďalej za hranice.

S e-knihami je to rovnako.

Ľudia na Slovensku nehľadajú e-knihy na Amazone či v Barnes & Noble. Málokto tieto obchody vôbec pozná – okrem tých, ktorí čítajú knihy v angličtine a iných svetových jazykoch..

U nás tvoria najväčší podiel e-knižného trhu lokálne kníhkupectvá – Martinus, Raj kníh a pod. Dôvod je jednoduchý – ľudia nakupujú tam, kde to poznajú (napr. kto kupuje knihy cez Martinus.sk, ľahko sa dostane aj k ich elektronickým alternatívam).

Z celosvetových predajcov je u nás najviac využívaný len Apple iBookstore – ten si obľúbili pre svoju jednoduchosť predovšetkým majitelia iPhonov a iPadov. Kúpiť si odtiaľ e-knihu je záležitosťou 2-3 kliknutí a oproti Amazonu sú tam už stovky kníh v slovenčine i češtine.

Dostaňte e-knihu (skoro) všade

Kde teda predávať? Tam, kde sú vaši čitatelia – doma.

Existujú dve možnosti, ako distribuovať svoju knihu do týchto obchodov. Prvou je vziať opraty do vlastných rúk, skontaktovať sa s každým predajcom a podľa jeho podmienok mu zaslať všetko, čo pre distribúciu knihy potrebuje. Teda minimálne samotnú e-knihu a jej metadáta. S každým budete pravdepodobne musieť podpísať nejakú zmluvu. Za predané knihy dostanete svoj podiel – po odrátaní marže je zvyšok váš.

Metóda „Sám vojak v poli“

Najväčší podiel z predaja je zároveň aj hlavným dôvodom, prečo sa takýto spôsob najviac oplatí finančne. V skutočnosti má aj veľa nevýhod.

  • Je to strata času. Pri prvom predajcovi to pôjde ešte ľahko. Keď budete riešiť spoluprácu s tretím, piatym alebo desiatym predajcom, vystavujete sa nielen nebezpečenstvu prasknutia nervov, ale zároveň zistíte, že nerobíte nič iné, len sa s každým dohadujete. A pritom spisovateľ má predovšetkým písať.
  • Nejednotné podmienky. Čím väčší obchod, tým zložitejšie a nejasnejšie. Papierovačky pre iBookstore sú pre obyčajného autora nočnou morou.
  • Komplikované vyúčtovanie. Rôzni predajcovia majú rôzne spôsoby, každý vám ponúkne iné percentá z predaja. Aby ste mali prehľad, koľko kníh predávate a ako vám zarábajú, budete musieť sledovať a prepočítavať viacero reportov.
  • Neznalosť výroby e-knihy. Keď napíšete e-knihu vo Worde, nájdete tam aj funkciu konverzie do e-knihy. Isto ale netušíte, že takýto súbor vôbec nespĺňa požadované štandardy, aby sa e-kniha dala pohodlne čítať na všetkých zariadeniach.
  • Zdĺhavé aktualizácie. Urobili ste v knihe zopár opráv alebo ste v nej zmenili staršie informácie? Teraz vás čaká rozposlať ju všetkým predajcom, ktorí ju ešte musia zaktualizovať vo svojej ponuke. Ak sa to rozhodnete urobiť opäť o týždeň alebo o mesiac, čaká vás to isté.

Veľa muziky za málo peňazí

Sloboda a možnosť vydať si knihu podľa svojich predstáv znamená, že za všetko ste zodpovední vy. Zodpovednosť ale neznamená, že musíte zároveň všetko urobiť sami.

To sa týka nielen prípravy samotnej e-knihy (korektúra, redakcia, obálka a pod.), ale tiež jej distribúcie. Druhým spôsobom je totiž zveriť všetko do rúk distribučnej spoločnosti, akou je napr. Publico, ktorá vás podstatne odbremení, aby ste sa mohli venovať tomu dôležitému.

Je to najrýchlejší a najjednoduchší spôsob, ako dostať svoju knihu k veľkému počtu ľudí. Stačí poslať knihu spolu s obálkou a my sa postaráme o všetko ostatné. Upravíme e-knihu pre potreby každého predajcu osobitne a kniha sa začne predávať. Ak potrebujete niečo zmeniť, opäť komunikujete len s nami.

Ste na správnej adrese

Publico je pre slovenského autora a vydavateľa v jednej osobe výborným pomocníkom:

  • vytvorí z vašich podkladov profesionálne spracovanú e-knihu pre všetky čítačky
  • sprostredkuje distribúciu tejto e-knihy vo viacerých internetových kníhkupectvách naraz
  • zo všetkých predajov poskytuje spoločné reporty a vyúčtovanie
  • podiel z predaja dostanete priamo na svoj účet
  • pomôže a poradí so všetkým, čo potrebujete ako autor a vydavateľ

Presvedčte sa sami a pozrite sa, čo ponúkame.

Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh

  1. Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
  2. Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
  3. Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
  4. Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
  5. Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
  6. Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
  7. Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
  8. Tajomstvo č. 6: Čarujeme s metadátami
  9. Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
  10. Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
  11. Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
  12. Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
  13. Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
  14. Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
  15. Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
  16. Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
  17. Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
  18. Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
  19. Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
  20. Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
  21. Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
  22. Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár