Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro

Začať promovať knihu by ste mali v momente, keď sa rozhodnete ju napísať. Ako? Promovaním seba samého.

Vy ako autor ste značka. Spomeňte si na mená ako Dominik Dán, John Grisham alebo J. K. Rowlingová. Ich meno je značka. Nech napíšu čokoľvek, priťahuje to pozornosť, ich knihy sa predávajú a čítajú. Keď to pootočíme, mohli by sme povedať, že značka autora je jedným z dôvodov, prečo sa niekto rozhodne kúpiť si jeho knihu.

Poviete si: ale ako urobiť zo svojho mena značku aj keď ešte nemám za sebou žiadne úspechy a žiadne bestsellery na konte?

Ako každá značka (vlastne je jedno, či z literárneho alebo úplne iného sveta), každá potrebuje svoju (fanúšikovskú) základňu. V tomto pripade je to základňa potenciálnych čitateľov, ktorí budú chcieť kúpiť si vašu knihu ešte predtým, ako sa stanete slávnym spisovateľom.

Ak máte blog, čitatelia vašich článkov na blogu môžu byť vašou základňou. Máte priateľov na Facebooku, followerov na Twitteri? Tí sú tiež súčasťou vašej základne. Chodíte prednášať na konferencie, vediete semináre? Ich účastníci môžu byť časťou základne. Akékoľvek miesto, skupina, projekt, kde aspoň trošku vytŕčate a kde vás ľudia poznajú, sa môže stať odrazovým mostíkom – možnosťou, ako osloviť svojich prvých čitateľov a túto základňu si budovať.

Pri e-knihách je určite výhodou značka vo virtuálnom prostredí – na internete. Pre niekoho je takýto marketing seba samého brnkačka – úplne prirodzene hviezdi na sociálnych sieťach, píše si blog, zapája sa do diskusií, zúčastňuje sa rôznych projetov. Pre niekoho to môže predstavovať veľký problém, či už kvôli introvertnej povahe alebo skrátka preto, že sa s modernými technológiami príliš nekamaráti.

V každom prípade – ide o beh na dlhú trať. Pozitívne je, že všetci začínajú rovnako od nuly. S nula čitateľmi blogu, nula followermi na Twitteri a pod. Ale stačí si krôčik po krôčiku budovať svoj okruh, a keď príde čas, využiť to. Pozor, nie zneužiť! Predstavte si svojich priateľov, ako by sa zatvárili, keby ste zrazu nehovorili o ničom inom, len o sebe, svojej práci a svojich aktivitách. Asi by ich to čoskoro prestalo baviť. Na sociálnych sieťach je to podobné.

Kľúčom je skôr vytvárať pozitívnu hodnotu – pomáhať, zabávať, radiť, skrátka – byť užitočný. Predstavte si, že ste na party – kto vás viac upúta – niekto, kto hovorí stále len o sebe alebo niekto, kto srší humorom, dobrou náladou a zaujímavými príbehmi?

Je veľa možností, ako si budovať značku, hoci sa ešte nemáte čím pochváliť. Napríklad aj na facebookovej stránke Publica či na našom blogu. Zapájaním sa do diskusií pod článkami alebo príspevkami na Facebooku upútate pozornosť a dáte o sebe prirodzene a nevtieravo vedieť druhým. Vyskúšajte to :-).

Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh

  1. Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
  2. Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
  3. Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
  4. Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
  5. Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
  6. Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
  7. Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
  8. Tajomstvo č. 6: Čarujeme s metadátami
  9. Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
  10. Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
  11. Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
  12. Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
  13. Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
  14. Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
  15. Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
  16. Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
  17. Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
  18. Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
  19. Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
  20. Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
  21. Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
  22. Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech

Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár