Prečo sa pri selfpublishingu oplatí využiť Publico?

Pre niektorých ľudí je idea selfpublishingu úžasná. Sú nadšení z toho, že môžu mať každý krok vydavateľského procesu svojej knihy pod kontrolou. Ale sú aj takí, pre ktorých je to nočná mora.

Možnosť vydať vlastnú knihu je super, ale prevziať realizáciu aj tej najmenšej povinnosti? Často práve dôraz na self naháňa potenciálnym autorom veľký strach. A niet sa čo čudovať – ak má byť autor v jednej osobe aj spisovateľom, aj vydavateľom, aj grafikom, aj korektorom, aj distribútorom, aj marketérom… no, to dá zabrať. A aj tak v žiadnom prípade nemôže byť naplno všetkým naraz.

Našťastie, nikde nie je napísané, že sa autor musí o všetko postarať sám. Už v minulom článku sme spomínali, že je dobré obklopiť sa ľuďmi, s ktorými bude na jednej vlne a ktorí mu pomôžu premeniť jeho predstavu o knihe na skutočnosť.

Jedným z takýchto partnerov môže byť aj špecializovaná vydavateľsko-distribučná spoločnosť. V zahraničí ich je plno a dokážu ponúknuť kompletný servis, hoci často za obrovské peniaze. Aj na Slovensku a v Česku náš projekt Publico vychádza v ústrety autorom, ktorí si chcú zjednodušiť život a zabezpečuje okrem tvorby a distribúcie e-kníh aj ďalšie služby, ako napr. jazyková a redakčná korektúra, tvorba obálky či marketingové aktivity.

Aký je prínos takejto spolupráce?

Prvú výhodu som vlastne už spomenula: autor nemusí byť v jednej osobe všetkým. No neznamená to stratu slobody – stále je tým, kto robí jednotlivé rozhodnutia. (Napríklad pri tvorbe obálky si zadefinuje svoju víziu, vyberá z vytvorených návrhov, ovplyvňuje navrhnutý dizajn svojimi pripomienkami.) Využiť pritom môže len tie ponúkané riešenia, ktoré si sám buď nemôže zabezpečiť, alebo je pre neho ľahšie/finančne/časovo jednoduchšie ich delegovať.

V Publicu je našou hlavnou službou vytvorenie e-knihy a jej následná distribúcia v sieti na nás napojených internetových kníhkupectiev. Je dobré, aby bola e-kniha dostupná u čo najväčšieho počtu predajcov. Ak by sa mal autor ale s každým dohadovať osobitne, o zdĺhavej byrokracii na začiatok a pravidelnom vyúčtovaní v budúcnosti nehovoriac, stratil by oveľa viac času, peňazí a nervov ako keď to za neho urobí jedna firma.

Okrem toho si autor môže dať cez nás urobiť aj korektúru či redakciu textu. V prípade, že sám odborníka na tieto oblasti nepozná, môže pod jednou strechou vybaviť viacero záležitostí naraz.

Ak tieto služby zabezpečuje firma, pre ktorú to nie je len ojedinelá činnosť, autor môže počítať aj s vyšším štandardom prevedenia. Možno očakávať, že efektívnejšiu prácu odvedie osvedčený grafik, zvyknutý na tvorbu obálok kníh (keďže tá má svoje špecifiká), ako náhodný freelancer venujúci sa dizajnu všeobecne.

Výhodou je aj jasná komunikácia a schopnosť poradiť. Tým, že sa denne venujeme knihám, e-knihám, ich vydávaniu, distribúcii a pod. máme prehľad o knižnom svete a tieto informácie vieme potom prakticky pretaviť do spolupráce s konkrétnymi autormi. Vieme odporučiť aj externé riešenia (napríklad ak niečo nevieme zabezpečiť my).

Príklad z iného súdka: ak sa nám ozve autor, ktorý má svoju predstavu, no nie je si istý, do čoho sa mu oplatí investovať, nebudeme mu predsa odporúčať služby, ktoré pre neho nie sú úplne vhodné. Stáva sa to napríklad v prípade, keď má autor záujem o jazykovú korektúru, ale tá po zbežnom posúdení textu knihy nie je potrebná.

Dalo by sa povedať, že Publico chce byť akýmsi veľkým bratom každého autora, ktorý nás osloví. Budeme radi, ak sa nám podarí zorientovať vás vo vydavateľskom svete najskôr pomocou nášho webu a článkov na blogu. A špeciálne sa tešíme na tých, ktorí sa rozhodnú s nami spolupracovať a pre ktorých môžeme vytvárať a predávať tie najlepšie a najkrajšie e-knihy.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár