Ako predávať e-knihy na Amazone?

Každý autor, ktorý to s vydaním svojej knihy myslí vážne, premýšľa vo veľkom. Tak ako sa neoplatí šetriť na obálke, korektúrach či kvalite samotného obsahu, by sa nemalo šetriť ani na distribučných kanáloch.

Čím je ich viac, tým lepšie.

Predajcu vašej e-knihy si nemusíte vyberať ako obľúbený futbalový klub alebo náboženstvo. Pokojne ich môžete mať niekoľko. Vlastne by ste ich mali mať čo najviac.

O tom píšeme aj v našom článku: Objavte nekonečné možnosti distribúcie

Prečo by ste mali uvažovať o Amazone?

Predstavte si Alzu a niekoľko (mnoho)násobne ju zväčšite. Amazon je celosvetový obchod prakticky so všetkým spotrebným tovarom (oblečenie, elektronika, hračky, šperky, knihy, atď.). Tak ako je Google synonymom pre vyhľadávanie, Amazon je synonymom pre nakupovanie na internete. Obrovský výber, rýchla doprava a zaujímavé akcie dorovnávajú aj neprehľadný dizajn či akékoľvek chýbajúce emócie z nákupu.

Minimálne 6 z 10 ľudí, ktorí si na svete kúpia knihu, si ju kúpia na Amazone. Nepredávať na Amazone by bolo ako na Slovensku obísť Martinus. Na internete sú skrátka najlepší. Ďalším dôvodom je Kindle. Napriek svojim obmedzeniam patrí k najpopulárnejším čítačkám e-kníh a prepojenie na vlastný obchod má dotiahnutý takmer k dokonalosti.

Podnikateľský duch teda vetrí príležitosť. Oplatí sa ju využiť?

Predávajte knihy cez Amazon…

Na prvý pohľad to vyzerá veľmi jednoducho. Stačí sa zaregistrovať alebo prihlásiť so svojím Amazon účtom. Pred publikovaním prvej knihy bude od vás Amazon chcieť niekoľko vašich údajov (kontaktných, platobných, daňových). Po ich vyplnení budete môcť nahrať svoju knihu, ktorú môžete predávať ako e-knihu alebo po novom aj ako paperback (tlačenú knihu s lepenou väzbou).

Stačí byť minimálne počítačovo zdatní, aby ste povypĺňali všetky potrebné políčka a v ďalšom kroku nahrali podklady ku knihe. Zaseknúť sa dá na rôznych parametroch knihy a jej obsahu: keďže všetko prebieha automaticky online, musíte dodržať presný postup, príp. vedieť podľa neho svoju knihu ešte dodatočne upraviť.

Na záver nastavíte, za akú cenu sa bude kniha predávať a koľko vám z jej predaja ostane. Obchod ponúka viacero možností napríklad aj podľa toho, či sa rozhodnete pre exkluzívny predaj alebo zaradíte svoju knihu do ponuky e-knižného predplatného.

Amazon má podrobne spracované všetky návody, ktoré k spusteniu predaja svojej knihy potrebujete. Predsa len, ide o celosvetový obchod a už len samotné zdaňovanie predaja je kapitola sama o sebe. Aj preto sa môže ľahko stať, že sa v mori možností ľahko utopíte. Niet sa čo diviť, že o rôznych fintičkách ako predávať knihu na Amazone čo najefektívnejšie sa píšu celé knihy.

…ak môžete

Zásadným nedostatkom domácich autorov je nemožnosť predávať knihy v slovenčine ani češtine. Možno vám bude divné, že ak by ste napísali knihu napr. v jazyku Gujarati, Marathi alebo Tamil, budete mať viac šťastia. Všetko sú to ale (hoci nám neznáme) jazyky, v ktorých hovorí niekoľkonásobne viac ľudí ako u nás – preto ich Amazon a jeho čítačky podporujú.

Do veľkej miery k tomu určite prispieva aj fakt, že tento obchod na Slovensku ešte nemá oficiálne pobočky, hoci nakupovať sa na Amazone (s istými obmedzeniami) dá. Zásadné mínus má ale zároveň logické plus: slovenskí a českí čitatelia nie sú zvyknutí knihy na Amazone kupovať, preto tam nebudú hľadať ani tú vašu.

Inak je to samozrejme v prípade kníh v jazykoch, ktoré Amazon podporuje. Ak ste napísali knihu napríklad po anglicky a máte cieľ dobyť s ňou svetový trh, Amazon určite nevynechajte. Pripravte sa však na obrovskú konkurenciu: len v prípade e-kníh ste na Martinuse medzi cca 13 000 titulov, na Amazone 6 000 000, čo je skoro 500x viac. V takom prípade je vlastné promo životne dôležitá vec, bez ktorého nezarobíte ani cent.

Je to dôležitý argument najmä pre autorov, ktorí sa prekladom svojej knihy do svetových jazykov snažia získať podobný úspech ako doma. Kým doma sa dá stavať na poznaní situácie a trhu, na podporu zo strany priateľov či knižných blogerov alebo na to, že dobrá kniha sa propaguje skoro sama, v zahraničí treba začínať úplne od nuly.

Záver je teda pomerne skľučujúci: pre slovenských a českých autorov sa momentálne nevyplatí investovať energiu do predaja svojich kníh na Amazone. Pre väčšinu je to priamo znemožnené jeho jazykovou politikou. Pre zvyšok ide o síce lacný a nenáročný spôsob ako rozšíriť svoju distribúciu, ale výsledky prinesie len s účinou a intenzívnou reklamou.

Oveľa viac sa oplatí predávať svoje knihy (v akomkoľvek jazyku) cez Apple iBookstore. Rovnako celosvetový obchod, v ktorom sú knihy automaticky dostupné v 50 krajinách sveta je síce obmedzený len na používateľov Apple zariadení, ale tých je dnes už toľko, že nejde vôbec o nezanedbateľné publikum. Okrem toho sú v ňom slovenské a české tituly už dlho bežnou súčasťou.

Hľadáte distribútora pre svoje e-knihy? Zaregistrujte sa a predávajte svoju knihu po celom svete.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár