Rozhovor s Michalom Trubanom: „Text je taký dobrý, koľkokrát ho prepíšeš“

Michal Truban je meno, ktoré sa už dnes skloňuje v rôznych smeroch. Je známy ako podnikateľ (z firiem Websupport či Nicereply), športovec a aktuálne ašpiruje vstúpiť do politických vôd. My si ho dnes zoberieme na mušku ako úspešného autora knihy Support. 

Michal ako čitateľ

Podľa čoho si vyberáš, aké knihy budeš čítať?

Hlavne podľa toho, či je to aktuálne niečo, čo ma zaujíma. Keď podnikám, čítam podnikateľské, potom zas športové a teraz čítam dosť histórie a politiku. Najviac dávam na odporúčania kamošov alebo keď niekto z nejakého fóra, čo sledujem, odporučí dobrú knižku.

Aký máš vzťah k e-knihám?

Mám čítačku už asi 5 rokov odloženú v knižnici. Neoslovilo ma to. Stále si kupujem, čítam a dávam do knižnice tlačené knihy.

Vieš porovnať slovenský a americký knižný trh?

Čítam väčšinou knihy v anglickom jazyku, čiže pre mňa je to jeden a ten istý trh z pohľadu zákazníka.

Michal ako autor

Ako dokáže človek z prostredia IT a podnikania napísať knihu? Čo si k tomu potreboval?

Ja som dlhodobo písaval blogy. Čiže písanie ma bavilo a vždy bol môj sen napísať nejakú knihu. Ale skôr beletriu. Samozrejme, písanie knihy je iné ako blog. Doloval som múdrosti od rôznych novinárov, spisovateľov, majiteľov nemenovaných kníhkupectiev, čítal som si knižky ako písať knižky, atď. Najlepšia rada ale bola táto: Text je taký dobrý, koľkokrát ho prepíšeš.

Čo podľa teba najviac môže za úspech tvojej knihy?

Aj v knihe píšem, že úspech je kombinácia kvalitného produktu a kvalitného marketingu. Tak isto, ako som makal na tom, aby bola kniha super, tak som makal aj na tom, aby sa čo najviac ľudí o nej dozvedelo.

Urobil by si niečo s odstupom času inak?

V marketingu asi nie. Skôr pri písaní knihy by som si robil dlhšie predtým research. Viac si to v hlave ešte preformuloval a až potom písal. Takto som tu knihu dvakrát skoro od základu prepísal, a to bolelo. Čo by som ale znova určite urobil, že prvé koncepty (už keď bola kniha ešte len na 50 percent hotová) som posielal na feedback kamošom a ľuďom, ktorým mala byť určená. To mi veľmi pomohlo napísať knihu tak, aby to nebolo úplne mimo.

Michal ako vydavateľ

Myslíš si, že vydanie knihy je v dnešnom svete pre podporu vlastného biznisu dôležité? Alebo stačia iné formy reklamy?

Ono to asi funguje, ale nemyslím si, že to je nutná podmienka fungovania online biznisu. Pre mňa boli knihy vždy hlavným produktom a nie len niečím, cez čo si chcel ľudí nachytať, aby si im predal niečo iné. Osobne také knihy ani nečítam, lebo väčšinou majú nízku kvalitu a sú orientované hlavne na predaj.

Vieš porovnať úspech tlačenej knihy vs. e-knihy?

Tlačenej knihy sa predalo už vyše 10000 a e-knihy asi ani 1000 nie. To hovorí samo o sebe, ktorý formát sa stále ako predáva.

Čo je podľa teba kľúčové pre autora, ktorý vydáva knihu na vlastnú päsť bez pomoci vydavateľstva?

Tak ja som to robil takým medzispôsobom. Aj som si tlač a vydanie financoval sám, ale robil som to cez vydavateľa. Hlavne aby mi pomohol s tlačou a potom distribúciou v kamených obchodoch, lebo na to som nemal sám čas. Má to výhody tie, že som mal zázemie a know-how vydavateľa, ale zasa kniha patrila a patrí mne. Čiže keď si ju predávam cez svoje kanály tak celý zisk ide mne, cez ostatné ide aj distribútorovi a vydavateľovi. Ale menšia čiastka, ako keby to celé zastrešovali oni.

Vydal si knihu už ako známa osobnosť nielen IT sveta. Išiel by si do toho aj ako úplne neznámy autor?

Išiel, ale musel by som mať o čom písať a hlavne by som si popri písani knihy už budoval čitateľskú bázu. Písal by som ten 1-2 roky knihu, ale písal by som aj blogy, bol aktívny na sociálnych sieťach. Tak by som videl už v zárodku, či môj obsah a forma niekoho zaujíma a či na to reaguju. Zároveň po dopísaní už by som mal niekoľko prvých tisíc fanúšikov, ktorí by si knihu rovno kúpili. V mojom prípade som aj ten marketing robil tak, že iba v predpredaji keď knihu ešte nikto nečítal, si ju kúpilo vyše 1000 ľudí.

Michal ako podnikateľ

Je vôbec reálne, aby sa úspešným autorom bestsellerov stal človek, ktorý na knižnom trhu začína úplne od nuly?

Trošku som si tým prešiel a je to reálne :). Ale musí dodržiať všetky aspekty úspechu, ktoré sú aj v iných odvetviach. Neustále sa vzdelávať, mať vytrvalosť, pracovať aj na produkte aj na marketingu a potom kvapku štastíčka.

Aké typy ľudí sú dôležití pre autora, ktorý je zároveň aj vydavateľom vlastnej knihy, ktorými by sa mal obklopiť?

Ja som si dosť zakladal aj na dizajnovej stránke knihy. Jeden z ľudí, ktorí mi pomohli aj s dizajnom, bol Dodo Dobrík. Potom treba mať dobrého vydavateľa, ktorý vám pomôže a mne veľmi Premedia pomohla. Dotretice sa treba obklopiť ľudmi, ktorí už nejaké tie knižky napísali. Mne dosť pomohol aj šéfinko jedného neznámeho kníhkupectva, ktorý mi porozprával o tom, ako knižný biznis funguje, aké sú tam marže, marketing, dobré obdobie na vydanie knihy atď. Samozrejmosťou je vaša rodina alebo kamaráti, ktorí vás v písaní podporujú, aj keď sa vám už nechce. Na záver sú najpodstatnejší editori. Špeciálne v mojom prípade, keď moc nerešpektujem gramatiku a mám taký vlastný špecifický štýl. Mne veľmi pomohli môj text upratať a zjemniť.

Ako môže byť podnikanie na knižnom trhu ziskové?

Je to veľmi podobné ako v každom podnikaní. Treba to robiť rozumne a ponúknuť niečo jedinečné a zároveň to vedieť predať.

Ja som svoju knihu chcel najskôr urobiť tak, aby bola aspoň na nule. Keďže už píšem o podnikaní, nemal by som byť na tej knihe stratový. Nakoniec som v čistom zisku niekoľko desiatok tisíc eur, čo by som nikdy predtým nepovedal. Ale je to aj tým, že kniha naozaj vyšla a brutálne nad očakávania sa predáva.  Knižný, ale aj filmový a herný priemysel je taký, že zarába iba pár horných percent, ostatní majú tak na náklady a väčšsina prerobí.

Zaujímajú vás ďalšie Michalove rady o písaní a vydávaní kníh? Prečítajte si jeho článok Ako vytvoriť bestseller (nie len knižný)

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár