10 rád ako promovať knihu pomocou blogu

Existuje veľa možností ako propagovať svoju knihu. Urobiť to (aj) pomocou blogu je síce náročné na čas i kreativitu, no na druhej strane na to nepotrebujete žiadne financie. A čo je najdôležitejšie, výsledný efekt môže byť obrovský.

Blog má dnes veľmi veľa ľudí, a v prípade spisovateľov je túžba vyjadrovať sa písaným slovom najväčšia. Vďaka blogu dostávate bezprostredné reakcie na to, čo napíšete, najmä pri porovnaní s písaním knihy.

Ak už blog máte, je to výborné miesto, odkiaľ môžete naplno rozbehnúť propagáciu svojej novej knihy. A ak nie? Po prečítaní článku určite porozmýšľate o jeho založení.

Urobte si na blogu poriadok

Cieľom promovania pomocou blogu je dostať na váš web čo najviac ľudí, ktorí si potom knihu kúpia (alebo o tom budú aspoň uvažovať). Preto kým ich tam začnete pozývať, uistite sa, že je blog v dobrej kondícii. Určite nechcete, aby návštevníkov stránky odradil nemoderný dizajn, slabo čitateľné písmo, nefungujúce odkazy či odvšadiaľ vykúkajúce pravopisné chyby.

Skontrolujte aspoň tieto veci:

  • aby sa každá stránka načítala rýchlo a bezchybne
  • aby ste vhodne rozmiestnili upútavky na svoju knihu
  • aby ste mali na blogu možnosť odoberania newslettra
  • aby boli informácie o vás správne a aktualizované
  • aby boli vaše príspevky bez pravopisných chýb
  • aby obrázky vo vašich článkoch priťahovali pozornosť

Všetko plánujte

Keď sa raz pustíte do propagácie, čas bude bežať veľmi rýchlo. Preto je dobré kľúčové aktivity naplánovať popredu a postupne ich pomocou improvizácie len dopĺňať. Ak tak urobíte aspoň na mesiac dopredu, neskôr si za to určite poďakujete.

Okrem samotného obsahu si naplánujte aj to, kde okrem blogu ho môžete ďalej využiť:

  • zaveste inšpiratívne obrázky na Facebook alebo Pinterest
  • usporiadajte súťaž na sociálnych sieťach, príp. na Goodreads
  • zorganizujte pre knihu knižné turné
  • tweetujte citáty z knihy
  • napíšte hosťovské články na iné blogy alebo prispejte do magazínov

Pre vyvolanie buzzu okolo knihy využite všetky dostupné nástroje či sociálne siete. Keď je to možné, vždy na blog odkazujte – je to predsa to miesto, kde sa čitateľ môže o vás a knihe dozvedieť najviac a vy ho potom už radi nasmerujete, kam treba.

Dajte čitateľa na prvé miesto

Predtým, ako začnete plánovať obsah pre svoj blog, rozmýšľajte nad tým, čo by si na ňom čitatelia vašich kníh skutočne radi prečítali. Niektorí autori na svojom blogu píšu o svojom tvorivom procese, pravopise či o marketingových tipoch. Zaujíma toto čitateľov? Mňa veru nie! Ak ma nejaký autor zaujíma, nepotrebujem čítať jeho rady o tom, ako promovať knihy. Viac ma zaujíma jeho osoba a hlavne jeho knižný svet. Čo všetko môžete na blog pridávať?

  • ukážky z knihy
  • úryvky z recenzií
  • články o detailoch z vašej knihy (napr. história typu meča, s ktorým bojoval hlavný hrdina alebo 10 zemepisných zaujímavosti o mieste, na ktorom sa kniha odohráva)
  • playlist pesničiek, ktoré ste počúvali pri písaní alebo ktoré sa vyskytujú v knihe
  • rozhovory s postavami z knihy
  • bonusový materiál (napr. krátka poviedka na stiahnutie)
  • zaujímavé fakty o niektorej z postáv
  • zoznam svojich obľúbených kníh
  • zoznam otázok a odpovedí ku knihe

Playlist pesničiek z knihy Papierové mestá od Johna Greena

Odmeňte čitateľov blogu

Jedna z vecí, ktoré veľmi pomáhajú predaju kníh, sú knižné recenzie v internetových kníhkupectvách. Robíte to iste aj vy – keď si kupujete knihu, vždy sa pozeráte na to, čo o nej povedali jej čitatelia. Ak kniha nemá recenzie, je to ešte horšie. Je taká zlá, že ani nestojí nikomu za to o nej písať? Alebo ju ešte nikto nečítal? Povzbuďte čitateľov vášho blogu, aby sa ku knihe (samozrejme úprimne) vyjadrili. Za to si zaslúžia odmenu – zaraďte ich napríklad do zoznamu VIP fanúšikov, ktorí dostanú už v predstihu vašu najnovšiu knihu ako reading copy alebo iné výhody.

Vytvorte podstránku otázok a odpovedí

Možno to nebude najatraktívnejšia a najkreatívnejšia časť blogu, ale bude určite užitočná. Veď mnoho ľudí sa pýta podobné otázky, tak prečo im nepomôcť a neušetriť čas? Môžete odpovedať napríklad na tieto otázky:

  • Prečo si kúpiť knihu v predpredaji?
  • Kedy dostanem knihu, ktorú som si predobjednal?
  • V akých verziách sa kniha predáva? (tlačená kniha, e-kniha)
  • U akých predajcov bude možné knihu kúpiť?
  • Kedy vyjde pokračovanie knihy?

Ponúknite ukážky z knihy

…lebo tie čitatelia milujú! Sú to také malé okienka do čitateľskej budúcnosti. Nebojte sa ukázať viac ako prvých pár stránok knihy. Rado Ondřejíček publikoval veľkú časť svojej knihy Homo asapiens po častiach na webe Humno.sk. Kniha sa aj niekoľko rokov po vydaní stále predáva a dokonca je už preložená aj do iných jazykov. Berte to ako skúšku vlastného úspechu. Ak nepritiahnete ľudí na blog, kde si môžu kúsky z knihy prečítať zadarmo, ako k nej prilákate čitateľov, keď už bude v predaji? Alebo ešte tvrdšie povedané – ak kniha nezaujme čitateľov blogu, oplatí sa jej vôbec ďalej venovať a investovať do nej?

Vytvorte knižné zoznamy

Spisovateľská kariéra nie je tímový šport, ale rôzne vplyvy a inšpirácie sa rozhodne zaprieť nedajú. Zoznamy kníh sú obľúbeným námetom pre obsah blogu – vytvoriť ich dokáže každý a vy im môžete dať punc svojej autorskej originality. Čo tak vytvoriť pre svojich fanúšikov zoznam:

  • 10 najobľúbenejších kníh vo vašom žánri? (nezabudnite na koniec prihodiť aj tú svoju)
  • 10 obľúbených knižných hrdinov
  • 20 najkrajších knižných obálok
  • 10 najvplyvnejších lídrov v oblasti, ktorej sa venujete?

Zorganizujte virtuálne knižné turné

S tlačenými knihami by to bolo náročné na čas i peniaze, predsa len, zbaliť do kufra desiatky kníh a obchádzať krajinu s ponukou čitateľských besiedok si môže dovoliť málokto. Našťastie, s e-knihami je to omnoho jednoduchšie. Potrebujete len pár spriatelených blogov, ktoré budú na pokračovanie uverejňovať ukážky z vašej knihy, príp. rozhovor s vami či iné pikošky. Keďže každý blog bude odkazovať na ten váš, získate určite zaujímavú návštevnosť a dáte možnosť spoznať vás širokému okruhu potenciálnych čitateľov.

Zaujmite vplyvné osobnosti

Známejší knižní blogeri vás pravdepodobne nebudú chcieť podporiť v rámci knižného turné, podobne je to aj s písaním recenzií. Takýmto blogerom chodia každú chvíľu toľké ponuky na bestsellery z veľkých vydavateľstiev, že začínajúcim autorom nestíhajú venovať pozornosť. Preto im knihu pošlite rovno e-mailom a na výmenu nechcite nič. Ale nebojte sa spomenúť, že uvítate z ich strany akúkoľvek spätnú väzbu či zmienku na sociálnych sieťach. Aj jeden tweet od známej osobnosti vás môže poriadne nakopnúť!

Great read. Fascinating woman. A photo posted by Mariah Carey (@mariahcarey) on

Urobte z knihy stredobod blogu

Ľudia, ktorí navštívia váš blog, sa naň dostanú z rôznych príčin. Mnohí sa naň dostanú náhodou z vyhľadávania v Googli alebo sa prekliknú na váš starší článok o niečom, čo s knihou vôbec nesúvisí. Ak chcete zasiahnuť aj takýchto náhodných okoloidúcich, treba upraviť blog tak, aby sa o knihe dozvedeli z akéhokoľvek miesta na webe.

Odporúčam napríklad:

  • pridať odkaz na knihu na strategické miesta (banner v hlavičke, bočný panel či pätička webu)
  • pridať upútavku na knihu pod najčítanejšie články na blogu
  • vytvoriť podstránky venujúce sa knihe (s ukážkami, FAQ – otázky a odpovede, odkazy na stiahnutie/nákup)

Trvalo týždne a mesiace, možno dokonca roky, kým vaša kniha uzrela svetlo sveta. Teraz je konečne pripravená na spustenie predaja.

Nepodceňte to.

2 Komentáre

  • K bodu Dajte čitateľa na prvé miesto – na mojich stránkach môžu čitatelia všeličo, ale články spadajúce do kategórií, ktoré ste uviedli, majú čítanosť aj komentovanosť biednu.
    • Monika Zbínová
      Hm, všetko sú to len tipy - jednak samé o sebe nefungujú, treba ich dobre nakombinovať, a aj tak ešte stále nezaručujú úspech. Ale je to určite lepšie ako neurobiť vôbec nič :)

Pridať komentár