4 spôsoby ako získať recenzie pre svoju knihu

Ak ste napísali a vydali aspoň jednu knihu, určite neustále hľadáte spôsoby, ako zlepšiť jej predaje. Jednou z možností sú knižné recenzie – už len ich samotná existencia môže prevážiť misky váh pri rozhodovaní sa ďalšieho potenciálneho čitateľa, či si vašu knihu kúpi.

Ako získať recenzie na svoju knihu?

Recenzie majú 3 hlavné podoby:

  • ústne recenzie
  • recenzie v internetových kníhkupectvách
  • recenzie v sociálnych médiách
  • recenzie na blogoch

Najjednoduchšie ich získate dvomi dopĺňajúcimi sa spôsobmi:

  • napíšete takú dobrú knihu, že o nej budú ľudia hovoriť a písať automaticky
  • poprosíte svojich čitateľov na konci knihy, aby o nej povedali svojim priateľom a zanechali hodnotenie v internetovom kníhkupectve, kde si knihu kúpili

1. Ústne recenzie

Spočívajú jednoducho v tom, že ak sa niekomu vaša kniha páči, povie o nej ďalším. Nedá sa to síce žiadno odkontrolovať ani zaznamenať, ale ruku na srdce – kedy ste vy sami povedali niekomu o fakt dobrej knihe, ktorej ste čítali? Tak vidíte. Preto hoci sú možno ústne recenzie menej zriedkavé, o to viac vzbudia pozornosť.

Pozor však, lebo povedať niekomu môžete aj o knihe, ktorú ste prečítali a zanechala vo vás úplne opačné pocity. Niekedy je sklamanie či dokonca hnev oveľa silnejšia emócia a ak vám dobrá recenzia pomôže získať ďalšieho čitateľa, zlá môže ubrať aj troch.

Ak niekto pochváli knihu priamo pred vami, nezabudnite poďakovať a poprosiť o krátke hodnotenie aj formou recenzie v kníhkupectve či prostredníctvom sociálnych médií.

2. Recenzie v internetových kníhkupectvách

Neviem ako vy, ale ja si predtým, ako sa rozhodnem nejakú knihu kúpiť, pozerám vždy na recenzie, ktoré k nej napísali tí, čo si ju kúpili v internetovom kníhkupectve. Aj keď sú to ľudia, ktorých knižný vkus nepoznám, väčšinou mi ich názory sprostredkujú potrebný obraz, či kniha stojí za to alebo nie.

Je jasné, že hodnotenia ku knihám nepíšu všetci, ktorí si danú knihu kúpia a prečítajú. Často je to len malé percento, no väčšinou má dobrú výpovednú hodnotu. Len si pozrite tituly z rebríčkov najlepších kníh – mnohé obsahujú pokojne aj desiatky recenzií.

Čo je horšie ako negatívne recenzie? Ak ku knihe nie sú žiadne. Logicky to znamená:

  • že si knihu veľa ľudí nekúpilo/nečítalo
  • nie je ani taká dobrá, že by sa o nej oplatilo napísať pochvalu, ani taká zlá, aby sa oplatilo všetkým to vykričať

Ako autor na tieto recenzie taktiež nemáte veľký dosah, určite však väčší ako pri tých ústnych, o ktorých vôbec netušíte. Vašou úlohou nie je odpovedať či ďakovať za každé hodnotenie, určite sa ale pristavte pri tých, v ktorých sa objaví nejaká otázka či nepresná informácia. Ak na takúto recenziu zareagujete, bude to pre budúcich čiateľov len plus.

Samozrejme, nemýľte si to s dohadovaním sa o tom, či je vaša kniha dobrá alebo zlá – takýto názor sa nesnažte opravovať. Môžete ale poukázať na iný rozmer knihy, zámer či ponúknuť vysvetlenie. Hlavné pravidlo: najmä slušne! Nič nezdiskredituje autora viac ako to, ak sa bude hádať so svojimi čitateľmi o tom, že on predsa napísal skvelú knihu, ktorú len nepochopili…

3. Recenzie v sociálnych médiách

Podobne ako ústne recenzie sú sčasti nevypátrateľné, našťastie ale existujú rôzne funkcie, ktoré vám s tým pomôžu. Jednak staré dobré vyhľadávanie – ak vás alebo vašu knihu niekto rovno neoznačí vo svojom príspevku, alebo služby upozorňujúce na to, keď sa o vás niekto na internete vôbec zmien (napr. Mention).

Oproti recenziám v internetových kníhkupectvách máte oveľa viac priestoru na ne reagovať – no opäť nezabudnite na pravidlá slušnosti.

Bonusový tip, ktorý súvisí so samotným marketingom – pre niekoho môže byť užitočné vytvoriť aj špeciálnu facebookovú stránku pre každú knihu, podobne ako pre svoju knihu Support vytvoril stránku jej autor Michal Truban.

4. Recenzie na blogoch

Povedať dvomi vetami o knihe svojmu priateľovi či napísať pár riadkov hodnotenia na Facebooku či webe kníhkupectva môže hocikto. Ako som spomínala v úvode, pozitívne recenzie knihe určite pomôžu aj v predaji. Vyjadrenie anonmných ľudí do istej miery, pochvala priateľa s podobným čitateľským vkusom veľmi pravdepodobne.

Ešte väčšiu účinnosť majú recenzie od renomovaných knižných kritikov, blogerov či skrátka ľudí, ktorých ľudia uznávajú a dajú si od nich poradiť pri výbere ďalšej knihy na čítanie. Zároveň je aj najťažšie ich získať.

Ak si ako príklad zoberieme práve blogerov, knižných blogerov bombardujú vydavateľstvá či kníhkupectvá každú chvíľu ponukami prečítať si najnovší bestseller či očakávanú novinku. Sú to ľudia nadpriemerne sčítaní, majú doma plnú policu neprečítaných kníh a starostlivo si vyberajú knihy, do ktorých sa pustia. Nejde totiž len o samotné prečítanie knihy – ak treba po prečítaní na knihu napísať aj recenziu (čo je logická podmienka každej spolupráce), zaberie to blogerovi nie hodiny, ale dni práce.

V skratke: ak si bloger vyberie na recenziu práve vašu knihu, máte veľkú šancu, že ak bude jeho recenzia dobrá, presvedčí k jej kúpe omnoho viac ľudí ako prvé tri typy recenzentov dohromady. Čím je bloger popuárnejší a jeho blog čítanejší, tým väčší vplyv má.

Ako teda nadviazať takúto spoluprácu?

  • Oslovte ľudí, ktorých môže kniha zaujímať. Ak ste napísali román, nechcite recenziu od blogera, ktorý číta výhradne motivačné knihy. Samotných knižných blogerov nie je veľa, preto sa autori kuchárskych kníh môžu zamerať aj na foodblogerov, vo všeobecností na ľudí, pre ktorých je téma knihy blízka.
  • Pripravte sa. Ak rozošlete hromadný mail s prosbou o recenziu neznámej knihy neznámeho autora, takmer isto skončí v koši. Skúste sa trochu predať – pripravte si ku knihe zopár materiálov a argumenty, prečo by mohla kniha danú osobu zaujať.
  • Ponúknite protihodnotu. Niektorí sa mylne nazdávajú, že samotná možnosť prečítať si danú knihu je pre blogera rozhodujúca. To môže byť pravda vtedy, ak mu vydavateľstvo ponúkne dosiaľ nevydaný diel Harryho Pottera. Možno trochu preháňam, ale ako som spomínala – samotné prečítanie knihy a jej recenzia je blogera tá povinná časť. Namotivujte ho niečím iným, a to nemusia byť rovno peniaze – buďte kreatívny. Presvedčte ho, prečo si má prečítať práve vašu knihu a nie jednu z desiatok kníh, ktoré ho čakajú na poličke, alebo inú novinku, na ktorú si už polroka brúsi zuby!

Viac tipov v článku na mojom osobnom blogu: Bloger ako internetová šľapka?

A čo vy? Koľko recenzií na svoju knihu ste už nazbierali? Aké máte skúsenosti s blogermi či s hodnoteniami, ktoré vám ľudia zanechali? Podeľte sa o svoje skúsenosti v komentároch!

2 Comments

  • Ja som vyskúšala osloviť knižných blogerov, ale tiež mi odpísali, že majú mnoho kníh, ktoré ich čakajú. Tak som oslovila blogerku, ktorá ešte nie je veľmi zabehnutá, ale je veľmi aktívna a milá, čo je pre mňa veľmi dôležité. Ponúkla som jej svoju rozprávku o Netopierovi Badlym a prijala ju. Veľmi ma potešilo, že sa jej moja kniha páčila a napísala mi peknú recenziu nie len na svoj blog, ale hodila ju aj na také portály, na ktorých som sa ja nepohybovala. Plus som mala možnosť pochváliť sa dobrou recenziou na svojej FB stránke MaryRoeAuthor.
  • Dobrý článok. Nadpis s ním však úplne nekorešponduje. Je o štyroch druhoch recenzií, nie o štyroch spôsoboch na získanie recenzie. Recenzie sú večný kríž a pre mňa záhada. Napríklad nechápem, prečo na môj prvý vydaný román, ktorý sa vypredal a má množstvo pochvalných komentárov i vysoké hviezdičkové hodnotenia, nevznikla ani jedna jediná spontánna recenzia na blogu. Aj hodnotenia internetových kníhkupectiev a fór potešia, no poriadna recka by potešila viac. Čo horšie, keď som, presne v duchu rady spomenutej v závere skúsila sama osloviť ľudí na blogoch a dohodla sa s tromi z nich na spolupráci, napokon z toho žiadna recenzia nebola – len som zbytočne prišla o tri knižky. Dôvody, prečo to tak dopadlo, sú komplikované a do istej miery pre mňa stále neznáme. Pri druhej knihe záhady pokračovali. Hoci bola pred vydaním v staršej verzii dlhé roky prístupná na prečítanie na internete, komentárov k nej pribudlo len málo. Po vydaní sa však s recenziami na ňu na blogoch roztrhlo vrece, čo bolo o to šokujúcejšie, že na prvú knihu mi recenzia nevznikla žiadna. Tretia knižka je ešte vonku len krátko, tak som zvedavá, ako sa ľudia postavia k nej. Vo všeobecnosti mám ale pocit, že ľudia majú slabé povedomie o tom, aké je recenzovanie pre autora dôležité. Nielen z hľadiska obchodného (ovplyvňuje predajnosť), ale i osobného. Autor potrebuje vedieť, či má jeho práca zmysel. Na druhej strane, sama som začala komentovať len potom, ako som začala publikovať na internete, a písať dlhé recenzie až potom, ako mi vyšli knihy.

Leave a comment