Prečo by mal každý podnikateľ napísať knihu?

Vrece s nádejnými autormi sa roztrhlo už dávno. Dnes je síce pomenej poézie, no ľahko natrafíte na mladíka, ašpirujúceho so svojou sci-fi poviedkou na Martinus Cenu Fantázie.

Tento článok je však určený hlavne pre ambicióznych podnikateľov, ktorých zatiaľ nezasiahla móda tzv. biznis e-kníh.

Keď sa povie slovo spisovateľ, väčšina ľudí si predstaví bradatého chlapíka s cigaretou v ústach a pohárom whisky poruke, ktorý niečo vyťukáva na písacom stroji. Takto možno pracoval Hemingway, ale dnešný spisovateľ vyzerá úplne inak. Jeden taký možno sedí práve pri vedľajšom stole v kaviarni, pred sebou má najnovší Macbook a prázdnu šálku od espressa. A ak nepracuje na knihe, píše minimálne na blog.

Vytváranie obsahu je pre túto dobu kľúčové. Už nestačí niečo vedieť, ale je potrebné sa o informácie deliť. To platí najmä v najnovších odvetviach biznisu, ktoré sú prepojené so svetom internetu. Lenže prečo by sa mal o vydanie knihy zaujímať aj niekto, koho pracovnou náplňou je niečo úplne iné?

✓ Máte obsah

Ste predsa odborníkom na danú oblasť, nech už sú to počítače, záhradníctvo alebo gastronómia. Už teraz máte dosť materiálu na to, aby ste napísali nielen jednu, ale pokojne aj 5 kníh. Nepremýšľajte o nich ako o 300-stranových knihách nahusto popísaných drobným písmom. Dajte dohromady 10, 20, 30 strán, zapracujte do toho obrázky a bude to pôsobiť skvele. Ak máte o čom hovoriť, už teraz si naplánujte, o čom by mohli byť ďalšie knihy.

✓ Máte produkt, o ktorom sa oplatí hovoriť

A ak nie, tak sa môžete s celým podnikaním zbaliť a ísť radšej robiť niečo iné. Váš produkt či služba nemusí byť najlepšia na svete, ale ak sa tomu venujete a veríte tomu, musíte byť presvedčení, prečo je vaše riešenie iné a lepšie ako má konkurencia. Stavajte na tom, že viete urobiť niečo lepšie ako tí druhí.

✓ Chcete, aby sa o vás ľudia dozvedeli

Ešte stále rozdávate pri pracovných stretnutiach vizitky? A čo tak darovať s vizitkou aj svoju knihu? Každý má na svojom webe stránku „O nás“. Ale koľkí sa môžu pochváliť vlastnou knihou? Nechcem vás strašiť, ale môže sa stať, že sa aj vďaka biznis knihe onedlho stanete uznávaným odborníkom vo svojom odbore a začnú vás pozývať prednášať na rôzne akcie a konferencie.

✓ Zlepší to vaše postavenie medzi konkurenciou

Nájsť konkurenčnú výhodu je to, o čom sníva každý podnikateľ. Vydanie biznis knihy z vás urobí človeka, ktorý sa vyzná v tom, čo robí a nebojí sa to predať. Staňte sa autoritou vo svojej oblasti a zákazky sa vám budú hrnúť. Každý chce predsa spolupracovať s tými najlepšími.

Druhou otázkou je, ako to všetko urobiť. Najistejšie je spojiť sa s takými ľuďmi, ktorí vám môžu pri vydaní knihy pomôcť – so šikovnými grafikmi, korektormi, redaktormi či dokonca marketérmi. Využiť môžete aj projekt Publico, ktorý vám poradí a pomôže s takmer všetkými činnosťami, ktoré sa vydania knihy týkajú.

1. Ak nestíhate, najmite si ghostwritera

Ak nadávate na to, že deň nemá aspoň 25 hodín, bude pre vás ťažké nájsť si čas na písanie knihy a organizáciu celého procesu jej vydania. Najlepšie napíšete knihu sami, ale ak to naozaj nestíhate, najmite si copywritera, ktorý ju pre vás napíše z dodaných podkladov. Je možné, že aj tu budete musieť venovať svoj čas príprave materiálu, ale určite to bude lepšie, akoby ste mali každý deň sedieť pred prázdnou stránkou na monitore.

2. Nepodceňte formu

Ako sa hovorí, obsah je kráľ. To neznamená, že stačí spísať všetko, na čo si spomeniete a je vymaľované. Ak ste v písaní sebaistí, investujte minimálne do jazykovej korektúry.

Súčasťou knihy by mali byť aj obrázky, ilustrácie a pod. Tie by tiež nemali byť odfotené smartfónom, ale profesionálom, prípadne použite platené fotky z fotobanky. V žiadnom prípade sa nespoliehajte na náhodné obrázky vygúglené z internetu.

3. Neuzatvorte sa na svoj web

Mnohí podnikatelia, ktorí o vydaní biznis knihy uvažujú alebo tak už urobili, sa snažia z nej hneď niečo vyťažiť. Mám na mysli hlavne mechanizmus „vložte svoj e-mail a stiahnite si e-knihu zadarmo“. Na ňom nie je vôbec nič zlé a z marketingového hľadiska je to výborný systém, ako získať svoje publikum. No nemala by to byť jediná možnosť, ako sa ku knihe dostať.

Využitím distribúcie cez Publico sa vaša kniha môže dostať do celého Slovenska, Čiech a dokonca celého sveta. A to je predsa oveľa viac ako zopár e-mailových adries.

4. Propagujte sa prirodzene

Po vydaní knihy sa z nej budete určite veľmi tešiť. Len sa netešte natoľko, aby ste zahltili propagáciou celé svoje okolie. Berte to skôr ako beh na dlhú trať. Určite využite sociálne médiá či firemný blog. Nezabudnite na mailový podpis a ďalšie jednuduché kroky, ktorými zasiahnete veľké publikum. Ale pozor, všetko s mierou. Stačí, aby bola vaša kniha dobre vyhľadateľná a mala jasnú cieľovú skupinu – a čitateľov si nájde aj sama.

Pozn.: Vynikajúcim príkladom pre tento článok je jeden z Publico autorov, Jozef Gluvňa. Je dôkazom toho, že biznis knihy sa dajú písať aj o iných témach ako sú sociálne médiá či podobné moderné témy. So sériou e-kníh o kamenných kobercoch podporuje svoje podnikanie a jednoduchým, ale účinným spôsobom podáva užitočné informácie z oblasti, ktorej sa venuje.

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment