5 otázok, ktoré by ste si mali položiť predtým, ako sa rozhodnete vydať knihu

Konečne je tu doba, na ktorú čakali všetci nádejní spisovatelia! Nikdy doteraz nebolo také jednoduché vydať knihu a svedčia o tom aj mnohé úspešné príbehy autorov, ktorým sa to podarilo.

A predsa, toto rozhodnutie by určite nemalo byť rýchlokvasené a fakt, že je to zrazu také jednoduché, by nemalo byť pre vydanie knihy dôvodom číslo 1.

Mohli by ste vydať knihu? Odpoveď je dnes už jasná – áno, mohli.

Pred pár rokmi by ste o vydaní vlastnej knihy pravdepodobne vôbec neuvažovali. Ak sa vám aj podarilo napísať niečo zaujímavé (či už je to román, novela, poviedka či báseň), je veľmi reálne, že to len skončilo v zásuvke písacieho stola alebo na hard disku počítača. Pritom možnosť vydať knihu vlastným nákladom tu je už dlho. Žiaľ, nikdy to nebola cesta dostupná pre kohokoľvek, hlavne kvôli financiám, ale aj kontaktom (vo vydavateľstvách), ktoré bolo potrebné mať. Možnosti sa rozšírili až vďaka nástupu elektronických kníh, ktorých výroba i distribúcia je neporovnateľne ľahšia a pre základné vydanie knihy stačí len počítač pripojený na internet.

Ale dôležitejšia je druhá otázka.

Mali by ste vydať knihu? Odpoveď nájdete pomocou 5 otázok, ktoré by ste si mali položiť predtým, ako sa tak rozhodnete.

1. Aký úžitok kniha prinesie mojim čitateľom?

Mnohí autori rozmýšľajú o vydaní knihy takto:

  • je to dobré pre moju reklamu
  • pomôže mi to zarobiť viac peňazí
  • je to dôležité pre moju firmu či projekt
  • urobí ma to lídrom v určitej oblasti.

Každý z týchto dôvodov môže byť dôležitý aj pre vás. No na prvom mieste by mali byť vždy vaši čitatelia. Preto sa najskôr pýtajte, aký úžitok kniha prinesie im. Je vaša kniha pridanou hodnotou pre ich život? Získajú užitočné informácie, lepšie niečomu porozumejú? Alebo ich kniha zabaví, uvoľní a pomôže im spoznať samých seba či vzťahy veľkého a komplikovaného sveta?

Na svojich čitateľov môžete myslieť aj pri rozhodovaní sa o forme knihy. Riešili ste niekedy problém, že nemáte toľko peňazí, aby ste si kúpili všetky nové knihy, ktoré by ste radi prečítali? Vaši potenciálni čitatelia premýšľajú rovnako. A vy im to môžete uľahčiť. Tlačené knihy sú vždy drahšie, no nie iba kvôli tlači, tá tvorí len cca 10 % z ceny. Ich príprava a distribúcia je náročnejšia ako pri elektronických knihách, ktoré môžete predávať už za pár eur.

Elektronické publikovanie tiež výrazne zvyšuje pohodlie čítania. E-kniha sa dá čítať dnes v podstate na čomkoľvek a čitateľ si môže vybrať, aké zariadenie je pre neho najvhodnejšie.

chcem vydat knihu

2. Čo si viem zabezpečiť sám a čo môžem delegovať??

Ak sa rozhodnete knihu vydať sami, nie je to ani tak otázka toho, kto bude uvedený ako vydavateľ. Dôležitejšie je, že vydavateľ na svoje náklady zabezpečuje všetky služby, ktoré s vydaním knihy súvisia – od jazykových a redakčných korektúr a všeobecne práce s textom, cez grafické a technické služby ako je tvorba obálky, sadzba knihy, tlač i distribúcia.

Vydať si knihu sám teda znamená byť aj človekom, ktorý sa o všetky tieto veci sám postará alebo ich môže zveriť odborníkom na danú oblasť. Určite sa nepredpokladá, že spisovateľ musí byť aj graficky či technicky nadaný a už vôbec nie, že si dokáže sám svoje dielo jazykovo upraviť – už len preto, že by ťažko získal odstup od svojho textu.

Proces tvorby elektronickej knihy je teda jednoduchší, ale stále treba pamätať na:

Porozmýšľajte, čo z toho dokážete urobiť sami a čo budete musieť rozhodiť na viacerých ľudí. Pozitívne je, že všetko je úplne vo vašej réžii a vy sami dohliadate na celý kreatívny proces. Využite to.

3. Akô môžem vydať knihu?

Možno poznáte vo svojom okolí ľudí, ktorí vám s niečím pomôžu – napríklad kamarátka slovenčinárka opraví chyby, známy grafik navrhne obálku. Alebo sa môžete obrátiť na spoločnosť ako je Publico, ktorá dokáže všetky tieto veci profesionálne zabezpečiť bez toho, aby zasahovala do vašej predstavy o knihe.

Publico vám pomôže s jazykovou i redakčnou korektúrou, tvorbou obálky, samotnej e-knihy a, samozrejme, s distribúciou do kníhkupectiev.

4. Ako budem knihu propagovať?

Bude to znieť tvrdo, ale aj tá najlepšia kniha bez dobrého marketingu nemá šancu uspieť. Ťažko objavíte skvelú knihu len tak niekde v regáli, keď budete po ňom prechádzať naslepo prstom. Spomeňte si sami, kedy ste si naposledy kúpili knihu od neznámeho autora? Najčastejšie to funguje tak, že vám knihu musí niekto odporučiť – knižný newsletter, recenzia na blogu, tip od kamaráta. Ale aj za tým sú rôzne formy marketingu, ktorý sa málokedy deje len tak sám od seba.

5. Čo sa stane potom?

Trochu sa teraz zasnívajte a predstavte si, že kniha je hotová, vyšla a predáva sa. A… čo ďalej?

Táto otázka je skôr teoretická oproti prvým štyrom predchádzajúcim. Slúži pre vás ako spätná väzba a súvisí s vašimi dlhodobými plánmi. Plánujete v písaní a vydávaní kníh pokračovať? Ak áno, o čom bude tá ďalšia kniha a ako ju môžete urobiť ešte lepšiu ako tú predchádzajúcu?

To bolo 5 dôležitých otázok pred vydaním knihy. Ak ste sa práve rozhodli vydať svoju prvú knihu, gratulujeme! Stiahnite si vydavateľský plán, ktorý vám na tejto ceste pomôže.

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár