3 veci, ktoré by ste mali urobiť predtým ako začnete písať knihu

Každý populárny autor bol kedysi neznámy. J. K. Rowlingová, Stephen King, Karel Čapek aj Dominik Dán. To, čo ich odlišuje od spisovateľov, ktorí ako neznámi začali i skončili, nie je len šťastie a bezpochyby nesporný talent.

Spisovateľskú dráhu si treba poctivo odmakať. Hoci je kľukatá, obsahuje veľa prekážok a v konečnom dôsledku je pre každého iná, existujú na nej záchytné body. Ak ich nepodceníte, vrátia sa vám ako bumerang a pomôžu vám naštartovať autorskú kariéru o stovky percent.

1. (Na)učte sa písať

Ak chcete byť vedcom, musíte absolvovať unverzitu, ak klavírnym virtuózom, študujete hudbu i hru na klavír. Aj spisovateľ sa najskôr musí naučiť písať. Nestačí otvoriť textový dokument a len voľne vypúšťať z hlavy svoje myšlienky.

Myslíte si, že sa pri písaní kníh dá použiť metóda pokus-omyl? Iste, ale trvalo by to príliš dlho. Načo míňať drahocenný čas a energiu, keď túto cestu už pred vami prešli tisícky autorov a niektorí sa o svoje skúsenosti podelili?

Na internete nájdete veľa zoznamov kníh o písaní, ktoré vám môžu pomôcť. Väčšina je v angličtine, našťastie nájdeme aj veľa možností v slovenčine alebo češtine. Či už sú to preložené knihy, z ktorých najznámejšia je Kingovo O psaní a v podobnom duchu píšu aj lokálni autori:

2. (Na)píšte kratšie texty ako je kniha

Veľa autorov sa pustí do písania knihy bez toho, aby si najskôr vyskúšali, čo ich čaká. Nikdy nenapísali poviedku či novelu, ale chcú napísať rovno román. Nikdy nenapísali článok na blog, ale chystajú sa vydať knihu, ktorá má nakopnúť ich biznis.

Je to ako pripravovať sa na maratón bez toho, aby ste si najskôr vyskúšali odbehnúť 5 či 10 km alebo uvariť slávnostný nedeľný obed bez toho, aby ste na raňajky pripravili praženicu.

Záleží aj na publiku – ak nikoho nezaujmu vaše kratšie texty, ktoré si môžu prečítať zadarmo na internete, aká je šanca, že si kúpia a prečítajú hrubú príručku či román?

Možno pre vás písanie blogu či iných krátkych textov nie je zaujímavé, ale berte to ako tréningové centrum. Nech vás neodradí, že si pre ne budete musieť prácne hľadať čitateľov – to na vás predsa čaká aj pri knihe. Ak budete mať takto vybudovanú čitateľskú základňu verných fanúšikov, po vydaní knihy akoby ste ich našli.

3. Nájdite si parťákov

Od momentu, kedy prvýkrát otvoríte textový editor až po okamih, kedy sa vaša kniha dostane do predaja, narazíte na množstvo situácií, ktoré budú pre vás ako autora nové. Preto sa potrebujete obklopiť rôznymi typmi ľudí, ktorí vám v takýchto chvíľach dodajú silu, ukážu potrebný smer, odpovedia na rôzne otázky či konkrétne pomôžu a prispejú ku konečnej podobe knihy.

Určite sem patrí vaša rodina a priatelia – ak sa aj prirodzene nezaujímajú o témy, o ktorých píšete, je dôležitá ich podpora najmä kvôli času, ktorý pri písaní strávite. Okrem toho môžu byť vašimi prvými fanúšikmi, ale aj kritikmi a tvoria akési prvé sito čitateľov, ktorých by ste mohli svojou knihou zajať.

Popri fanúšikoch z radov najbližších budete potrebovať aj neutrálne publikum, ktoré vám váš text objektívne zhodnotí a dá dôležitú spätnú väzbu. Takýchto čitateľov môžete nájsť prostredníctvom publikovania kratších textov (viď. bod č. 2) napríklad na svojom blogu, aktivitou na literárnych portáloch (napr. Mám talent) či zapájaním sa do rôznych literárnych súťaží (napr. Martinus Cena Fantázie či Poviedka).

A nakoniec to budú profesionáli. Urobia vášmu textu jazykovú korektúru, pomôžu s tvorbou obálky, ilustráciami, poradia s propagáciou. Ak budete mať šťastie, nájdete ich v prvej či druhej skupine, prípadne na takýchto šikovníkov dostanete tip od iných autorov.

Že nemáte nikoho, na koho by ste sa s týmito záležitosťami mohli obrátiť? Je tu predsa Publico! S čím všetkým vám môžeme pomôcť?

Komentár

Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prví! :)

Pridať komentár